Lad mig lige gøre én ting helt klart, koncert anmelder I am not, det blev klart efter Missy Elliott koncerten, som jeg havde meget svært ved at formulere mig omkring og det bliver nok også klart efter denne her. Hvis jeg ikke er koncert anmelder hvad er jeg så?


Først og fremmest er jeg fan, derefter er jeg betalende forbruger og sidst men ikke mindst er jeg en blogger, som skal forsøge at formidle mine oplevelser videre til jer. I den henseende er der kun én ting at sige, gerne så højt som overhovedet muligt

FUCK WHAT YA HEARD, THIS IS WHAT YA NEED TO HEAR, MF DOOM ROCKEDE VEGA!!!

Ja, næsten så simpelt kan det siges, men det gjorde han faktisk. De første par minutter var præget af en form for forvirring blandt publikum, der mest af alt virkede lidt i tvivl om hvorvidt det nu også var den rigtige som stod på scenen... det var det og da det først gik op for publikum var vi alle under den onde skurks magt.

Med en enkelt og effektiv backup rapper/hypeman (Big Ben Klingon) og en DJ, leverede MF DOOM præcis det han skulle - og mere til, foran et kæmpe lærred med en blanding af musikvideoer og underlig hjemmevideo. Vega har som bekendt noget af verdens bedste lyd og denne aften skuffede ikke, hvor hver enkelt ord kom lige så klart igennem som på pladen, til trods for de noget hysteriske og high pitched beats der ellers blev fyret af - og NEJ, det var ikke play-back, selvom man enkelte steder godt kunne være i tvivl, hvis ikke det var for den sjove banter mellem ham og hypemanden under og imellem numrene.

Generelt var DOOM langt fra den onde skurk han så gerne vil have os til at tro han er, med mange sjove bemærkninger og en meget animeret udstråling på scenen, godt hjulpet af hans ligeledes super underholdende hypeman, blev det tydeligt at DOOM godt kan bløde lidt op med det rette selskab - og det havde han, for publikum var i top humør fra start til slut.

Den høje billetpris og DOOMs usikre ry har præget debatten omkring koncerten, dette er nok også årsagen til at der ikke var udsolgt -selvom der nu var godt fyldt op. Det er virkelig en skam, både for DOOM's ry men især for alle dem der ikke tog chancen, de er nemlig uden tvivl gået glip af en af de absolut bedste hip hop koncerter jeg har haft fornøjelsen af, fra en af verdens mest tekniske rappere.

Der er selvfølig også lidt kritik, den er dog så åndsvag at jeg er helt i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet vil ytre den... men here goes.

Jeg var egentlig lidt skuffet over han ikke var mere usympatisk, i forhold til skurke personagen. Derudover stoppede showet meget brat, efter godt og vel 45 minutter, som man har hørt fra andre af hans shows. DOOM vendte dog tilbage hele to gange med fornyet energi, så koncerten sneg sig op på de obligatoriske 75-85 minutter, hvad er der så galt i det?... ja nu skal i høre, inderst inde ønskede jeg nemlig at han bare var skredet efter 45 minutter, så havde det været den fulde DOOM experience, med en skurk der ikke giver en fuck for sine tilhængere.

Men det er jo fuldstændig latterligt at ønske sig at kunstneren skal være mere usympatisk og mindre på scenen, så selvfølgelig påvirker det ikke karakteren, som ikke kan være andet end