Så har U$O og Johnson endelig fået færdiggjort deres fælles mixtape, og så er det endda et gratis et af slagsen. Men som de fleste ved er gratis kun godt for en ting, pengepungen - det musikalske produkt derimod, plejer som regel at blive stærkt forringet jo mindre prisen er. Specielt på disse breddegrader, hvor gratis musik, og ikke alene gratis albums er en sjælden sag. Mixtapet præsenteres som "Danmarks første Dirty South mixtape", og er med sine næsten 60 minutter ikke en "nærig" udgivelse. Men er den båndbredden værd?


Både ja og nej (selvfølgelig), for Johnson og U-dollar er i full-time party mode, på godt og ondt. Og selvom alle tracks er vel-produceret og vel-udførte, er de desværre gået en del på kompromis med lyrikken og ikke mindst emnevalg. Albummet handler om absolut ingenting, og det lyriske er nærmest non-existent. Jeg behøver ikke engang at give et eksempel, og kan blot opremse nogle af titlerne "Kamera Fon", "Roomservice", "Tag din top af", "Min kæreste har en kæreste", så kan i selv gætte jer til hvad de handler om.

Det manglende indhold betyder dog ikke at der ikke er nogle fede numre iblandt, som både er underholdende og har god genlytningsværdig, det førnævnte "Tag din top af" har masser af fed attitude, "Hvad så daajiiea" har en super fed vibe, som jeg ikke ville have noget imod at høre i byen og ... - nåh, det var egentlig bare det.

Dårlige numre er der egentlig ikke nogen af, som sådan. Men ligegyldige og middelmådige numre, er mixtapet til gengæld spækket med, og det bliver mere og mere klart hvem albummet henvender sig til, jo mere man lytter til det.

Det henvender sig nemlig til poptøser og popdrenge, som elsker at høre "hip hop" i byen, men aldrig kunne drømme om at smide det på derhjemme. Folk som kategoriserer Nik & Jay, Joey Moe, Kato, Jeff - eller hvad fanden de ellers kalder sig for tiden, som hip hop fordi de bruger ord som "shorty", har god "swagger" og nogle gange forsøger at rappe. En målgruppe, som tror at musikbranchen er fyldt med millionærer, der får det til "at regne" hver weekend, og som synes at Snoop og Dre er undergrund. Min subjektive holdning til den slags musik, er vidst ikke til at tage fejl af, så det vil ikke være en retfærdig anmeldelse kun at tage udgangspunkt i denne. Derudover ville jeg nødig kaldes en "hater", som simpelthen ikke forstår den "baws bawlin" livsstil U$O og Johnson fører.

Derfor vil jeg give dette mixtape to karakterer, én til målgruppen som det forsøger at ramme, og én til målgruppen som de engang forsøgte at ramme.

Synes du det er ekstra "pimpin" at køre i limousinen hen til "clubben", og kalder du generelt det at gå i byen for "clubben". Så er det her mixtape lige noget for dig. Det vil passe godt ind i playlisten af Joye Moe og Kato tracks, og bedst af alt så er det GRATIS! (jeg kunne have givet det top karakter, men jeg er ikke målgruppen, så hvordan kan jeg vide med sikkerhed om det ligger til et 12 tal)





Hader du alt hvad det ovennævnte står for, så skal du nok undgå dette mixtape. At kalde det for et "dirty south" mixtape, er en hån mod genren og langt hen ad vejen er det direkte uudholdeligt at høre på. Jeg kan godt lide en god club-banger, og synes generelt kunstnere som Nik & Jay og Joey Moe er dygtige til det de laver - jeg gider bare ikke lytte til det. Det glimt i øjet der ellers har båret U$O og Johnson langt hen ad vejen, er forsvundet og tilbage står en meget tom skal. (hvis det havde kostet penge, så havde de fået bund karakter)




Nåh ja, mixtapet kan hentes lige her.