The Royal Fam - Timbo King presents: Black Castle


Med mine utrolige skillz indenfor googling, wiki-læsning og downloading, kan jeg nu præsentere jer for endnu et glemt album.

Royal Fam er en såkaldt Wu-affileret gruppe, hvilket er en ganske speciel betegnelse man faktisk kun finder i hele Wu-Tang universet. Hvor kunstnere som ikke udgør selve Wu-Tang Clan, men som bruger dele fra Wu universet (eksempelvis Wu logoet), bliver defineret som Wu-affileret. Den egentlige blå-stempling fra Wu's side kan jeg ikke afkode, men "Wu Affiliate" betegnelsen har nærmest eksisteret lige så længe som Wu-Tang Clan har udgivet musik, og efterfølgende er en hård kerne af de Wu-affileret fået højnet status og blevet døbt "Killa Beez" - en metafor af proportioner.

Timbo King er én af dem som har været med (næsten) fra begyndelsen, og i 1996 så det endelig ud til at blive hans tid til at skinne under Wu's alt-dominerende skær. Og med udgivelsen af nogle relativt populære/velmodtagende udgivelser fra andre Wu-affileret artister, såsom Shyheim, King Just og ikke mindst Gravediggaz, var der endelig nogen som gav Timbo King og hans gruppe Royal Fam en chance. Det blev da også med Timbo King's navn, at gruppen skulle introduceres, som det antydes i selve titlen, ligesom det nærmest er blevet kutyme at gøre det blandt Wu artister, eksempelvis med "Method Man presents Northstar", "Raekwon presents Icewater" etc.

Royal Fam "familien" består - ud over Timbo King og Y-Kim The Ill figure som er producer, af Stoneface, Roc, Jahrule, Malachi, Dreddy Krueger og Dark Ages, men gruppen har generelt en ret løs struktur, så det er svært helt at fastsætte hvilke medlemmer der optræder hvornår i Royal Fams historie. Derudover må jeg blankt erkende jeg ikke kender meget til nogen af de andre kunstnere (bortset fra Malachi og Dreddy krueger), så jeg kan heller ikke pin-pointe hvem som rapper hvornår - meget utjekket, jeg ved det.

Uanset hvad, så så det daværende pladeselskab (Capitol Records) ikke megen potentiale i Timbo Kings "gruppe" album, så albummet blev skrottet i 1996. Næsten 10 år senere i 2005, hører Nature Sounds dog potentiale i den glemte udgivelse, og de beslutter sig for at give den en proper udgivelse, for blot at trække stikket i sidste øjeblik - af gud ved hvilke årsager. Det til trods for at have produceret promoer af udgivelsen, og sendt dem rundt til diverse medier.

Selve udgivelsen er som sagt aldrig blevet officielt udgivet, kun promoer eksisterer på CD. Disse promoer ryger for meget høje beløb, og ender som oftest hos den Polsk/Tyske Wu-Tang Fan Mafia, som er de eneste der holder Wu-Wear i live. Så anse derfor den udgivelse, som nærmest umulig at få fingrene i.

Albummet er reelt set et Timbo King album med sporadiske gæster, som så udgør Royal Fam. Det er et solidt midt halvfemser album, med fede posse-cuts og en super hardcore/grimey/beskidt lyd, som man elsker fra eraen.


Unødvendig info: da jeg var i New York, gik jeg rundt som en tosset turist og købte en masse CD'er af random rappere på gaden. Jeg faldt over Timbo King, som jeg overhovedet ikke kunne placere i mit hoved på det tidspunkt - selvom navnet sagde mig noget, jeg købte han 10 dollar mixtape og begav mig videre. Efterfølgende gik jeg rundt og blev ved med at gentage Timbo King, Timbo King, Timbo King i mit hoved, og var ved at blive sindsyg da det pludselig ramte mig


La "fucking" Saga, nok et af mine yndlings (indsæt sprog)/engelsk rap kombinationer nogensinde, ved nærmere eftertanke så ER det mit yndlings og alle andre lignende tracks, kan blot håbe på at blive nævnt i samme åndedrag som dette. Der går seriøst ikke en dag, hvor jeg ikke recitere de første tre linjer i Akhenaton's vers i mit hoved - meget underligt.

Summa summarum, jeg føler mig pænt dum over at jeg ikke lige gav ham lidt anerkendelse for det fede track med IAM, og så kunne jeg også have fået mig et fedt foto med ham - PTA style.