Så er det blevet tid til anden del af gennemgangen af XLL's Freshmen liste for 2008, for lige at opsummere skal det nævnes at vi allerede har gennemgået; Saigon, Plies, Rich Boy, Lupe Fiasco og Lil' Boosie, og at vi nu skal igang med de sidste 5 på listen.


Gorilla Zoe
Gorilla Zoe var endnu et af sydens store håb, som afløser for Young Jeezy i gruppen Boyz N Da Hood blev han spået samme store succes som Jeezy, godt hjulpet af sin debut under Bad Boy Records i 2007.

Det er da derfor også oplagt at XXL vælger ham, som en af de profiler der skal holdes øje med. Desværre bliver Gorilla Zoe ikke lige velmodtaget af publikum, som ikke umiddelbart er villige til at smide knaster efter hans debut "Welcome To The ZOO" der til dato endnu ikke har ramt 200.000 mærket. Det til trods, har Bad Boy dog alligevel satset på Gorilla Zoe, som udsendte sit andet album i 2009 og har endnu et i støbeskeen.

Selvom Zoe's debut aldrig opnåede de tal som det var forventet, så var det måske kun takket være ét nummer, at han overhovedet fik placeret sig på nogens radar uden for sydstaterne. Single udspillet "Hood Nigga" blev nemlig lidt af en viral succes, som affødte et væld af remixes med alle fra Big Boi og Lil' Wayne til Rick Ross og Pitbull.

Joell Ortiz
Ligesom Saigon, blev inkluderingen af Joel Ortiz mødt med en del undren, hovedsageligt fordi Joell allerede i 2004 blev spået store ting af både The Source og ikke mindst XXL selv. Men med en kontrakt hos Aftermath Records der ikke bringer noget positivt til bordet og en debut der bliver udgivet ad omveje hos Koch, ser det mere og mere ud som om Joell er dømt til at forblive i independent branchen.

Umiddelbart efter XXL listen bryder Joell med Aftermath og danner gruppen "Slaughterhouse" med Joe Budden, Crooked I og Royce Da 5'9. Gruppen opnår umiddelbart heller ikke deres potentiale, men med en nylig kontrakt hos Shady Records er der muligvis større ting i vente for Joell Ortiz og co. Joell Selv er pt. igang med sit andet solo album, som forventes at ramme butikkerne inden udgangen af 2010, igen under Koch Recors - som nu hedder E1 Music.

Joell har mere end et par undergrunds hits bag sig, hvor især "Brooklyn" og dennes remix har opnået stor succes og opmærksomhed. Det er dog nummeret "Hip Hop", som virkelig sætter Joell i fokus og har fået mange til at sammenligne ham med Big Pun - så hjælper det også at et remix af nummeret blev inkluderet på GTA IV soundtracket.

Crooked I
Crooked I er endnu et eksempel på en kunstner, som muligvis har en lang historie forinden men som ikke har formået at omsætte dette til en produktiv karriere. I 2007 har han i hvert fald allerede været igennem de første 3 albums, som dog alle er blevet skrottet af den ene eller den anden årsag, og da XXL præsenterer deres Freshmen liste har Crooked I taget sin karriere i egen barm og er godt igang med sit "Hip Hop Weekly" projekt, hvor han udgiver et nyt nummer om ugen i et helt år.

Efter hans inkludering på XXL listen går der stadig en del år før man hører noget fra Crooked I, først via hans gruppe "Slaughterhouse" og dernæst med hans første regulære udgivelse under eget navn, i form af EP'en "Mr. Pigface Weapon Waist". Han fuld-længde debut forventes at ramme masserne engang i 2011.

Crooked I har egentlig ikke et væld af materiale ude, men da han stadig var ny på scenen, var det især én udgivelse som gjorde Crooked til en af de mest eftersøgte artister på vest kysten. Soundtracket til "Dysfunktional Family" fungerede nemlig som påskud for at introducere Death Rows nye era af artister (efter Snoop, Dre etc.) og hele 6 numre blev gæstet af Crooked I. Soundtracket blev en stor succes og især titel nummeret blev et mindre hit for Crooked.

Papoose
Papoose er det perfekte eksempel på en post-2005 rapper, og det selvom han har været i branchen siden midt halvfemserne. Men hans "grind" - om man vil, startede først rigtigt i 2004, hvor han begyndte at oversvømme markedet med det ene mixtape efter det andet, i en sådan grad så han nærmest er blevet for(skræmme)billede for enhver up-and-coming-rapper, der søgte eksponering. Alene i tiden op til hans inkludering på XXL listen havde han formået at udgive hele tyve (20!!!) mixtapes.

I 2006 blev det offentliggjort at Papooses hårde arbejde havde båret frugt, og at han havde underksrevet en kontrakt med Jive Records og modtaget et forskud på 1,5 millioner dollars, et mildest talt svimlende beløb, taget branchen i betragtning. Umiddelbart inden XXL offentliggjorde deres Freshmen liste blev det dog meldt ud, at Papoose og hans mentor DJ Kay Slay havde brudt med Jive af kunstneriske årsager. Papoose har endnu ikke udgivet sin debut "Nacirema Dream".

Det kan umiddelbart være svært at hive fat i ét enkelt nummer fra Papoose, da der grundet hans uendelige strøm af mixtapes er flere hundrede at vælge imellem. Der er dog i særdeleshed to som skiller sig ud. Det første er hans "Alpabetical Slaughter", som udkom i 1999 og er hans absolut største hit og et nummer som har fulgt ham lige siden - på godt og ondt. Det næste er det nyere "Where It Started At" fra Hi-Tek's "Hi-Teknology 2", et nummer som ud over Papoose også bliver gæstet af Raekwon, Talib Kweli og Jadakiss. Selvom Papoose har et væld af kollaborative tracks fra sine mange mixtapes, er dette ét af få reelt udgivet gæsteoptrædender og det er tydeligt at Papoose havde noget at bevise. Han lader dog heller ikke chancen løbe fra sig, og leverer efter min mening et vers der uden problemer lever op til de øvrige - og det er ikke så lidt sagt.

Young Dro
Young Dro er sidste mand på XXL's liste og endnu engang skal vi sydpå, han er derudover et godt eksempel på hvordan ét godt street-album kan åbne dørene til meget mere - Papoose kunne lære noget her. Med sin debut "I Got That Dro", som kun blev udgivet regionalt opnåede han et stærkt følge, som hurtigt gjorde at T.I. og Grand Hustle lejren åbnede ørerne for sydens nye håb. I 2006 udgiver han sin major-label debut under Grand Hustle og selvom albummet ikke opnår super succes, sælger det stadig mærkbart bedre end mange af sine konkurrenter - godt båret af T.I. på førstesinglen. Det virker derfor rimelig logisk at XXL vælger at placere ham på listen, da meget tyder på at Young Dro er på vej mod større ting.

Siden da er der dog ikke sket det store for Young Dro, som stadig lader vente på sig med sit tredje udspil - selvom det dog er blevet til et enkelt mixtape, og han heller ikke optræder på nogen af T.I.'s nyere udgivelser (efter King).

Netop T.I. har da også været et vigtigt element af Young Dro's karriere, hvilket ikke mindst kommer til udtryk idet hans største hit til dato er en kollaboration mellem ham selv og T.I. på "Shoulder Lean" - et nummer som ramte lige i kølvandet på T.I.'s store kommercielle gennembrud.