I en periode hvor det har virket som om flere og flere rappere har været på konstant jagt efter det næste store hit, er vi endelig ved at bevæge os ind i en tid, hvor det at lave et helstøbt album ser ud til at være blevet en topprioritet igen. Dette er især kommet til udtryk på østkysten og den mere boom-bap orienteret rap scene, hvor de seneste 2-3 år har budt på den ene kvalitets udgivelse efter den anden.
Nu står vi så med en kunstner, som langt hen ad vejen var med til at introducere denne nye tendens, da han tilbage i 2008 udgav det fantastiske "Grey Hairs" og var med til at kick-starte en ny bølge af kvalitets østkyst udgivelser, godt hjulpet af Statik Selektah. Hvis i skulle være i tvivl - eller i ikke har læst overskriften, så drejer det sig selvfølgelig om Reks, der endnu engang er parat til at sætte standarden for hvordan østkysten skal lyde anno 2011 - og tro nu ikke at det hele handler om at kigge tilbage.
"No time for looking back it's done" - dette lille sountbite fra Nas' "One Love" på det DJ Premier produceret "25th hour" - der desuden fungerer som åbningsnummer, er uden tvivl den sætning som bedst kan opsummere Reks' nye album, som allerede inden det ramte masserne, blev hyldet for at bringe den "gamle lyd" tilbage, til en tid hvor rap var råt og "ægte". Det er dog - i min optik, en stor fejlfortolkning, for Reks dvæler netop ikke ved fortiden men giver derimod et alternativ til hvordan nutidens hip hop også kan lyde.
Det er en vigtig distinktion, for på den ene side ender albummet ikke med at være et fortidslevn og en leflen for de gamle purister, samtidig med at han stadig kan bibeholde den kompromisløshed i sin musik, der er nødvendig for at lave et relevant og lytteværdigt album i 2011, som kan appellere til en bred vifte af Hip Hop lyttere.
Hvis man skal gribe fat i selve musikken, kan jeg kun sige, at Reks endnu engang har formået at skrue et utrolig helstøbt album sammen, som er spækket med det ene nævneværdige nummer efter det andet. Reks er 100% tændt fra start til slut - uden undtagelse, og det skinner igennem på samtlige tracks, hvor man flere gange er ved at brække nakken af bare begejstring. Faktisk er albummet fyldt med så mange quotables og genlytningsværdige linjer, at man vil finde sig selv i at trykke replay mere end en enkelt gang, så man til sidst ender med at have hørt albummet 3-4 gange ved hver gennemlytning - og hvem kan ærlig talt huske hvornår de sidst har gjort det.
Produktionssiden skuffer bestemt heller ikke, og med folk som DJ Premier, Pete Rock, Hi-Tek, Fizzy Womack og Alchemist, der alle leverer deres absolutte A-game, så er der ikke meget andet man kan forlange. Det er dog uden tvivl Statik Selektah, som igen, igen skiller sig ud, med den ene lækre produktion efter den anden, hvilket endnu engang beviser at han simpelthen ikke får den anerkendelse og respekt han fortjener, og i stedet gang på gang bliver fejlkritiseret som en DJ Premier klon.
Alt dette betyder dog ikke at der ikke er enkelte svipsere, hvor der simpelthen bare er nogle koncepter som ikke fungerer efter hensigten, her tænkes i særdeleshed på "Limelight" og "Mascara - The Ugly Truth", som er to numre der decideret kan kategoriseres som dårlige, og som desværre bryder en stor del af det flow og momentum som albummet ellers formår at opbygge. Det er selvfølgelig overhovedet ikke nok, til at albummet mister den kant og energi det ellers frembringer, og der skal absolut ikke herske nogen tvivl om, at dette album vil stå som et af 2011's bedste udgivelser, når det bliver tid til at gøre status.
11 kommentarer
MORT
22.03.2011, 11.51
Jeg er for en gang skyld meget uenig i din anmeldelse.
Jeg syntes mest af alt det lød som et mixtape fremfor et album. Produktionerne er halv kedelige og jeg syntes bestemt ikke dette er hverken DJ Premiers eller Pete Rocks A-Game. Det hele lyder som leftovers fra More Grey Hairs (som igen var leftovers fra Grey Hairs).
rimene er meget fede men de sløje produktioner trækker bare alt for meget ned efter min mening. Men nu er jeg jo også en af dem der syntes at Statik Selektah burde skifte navn til Lil Premo
MORT
22.03.2011, 12.04
Jeg forstår forresten ikke helt at der står på coveret at det er hans tredje studiealbum
The Chosen One kom i 2001, Rekless kom i 2003 og så Grey Hairs i 2008.....så dette er vel hans fjerde album?
Eller er der en af de andre albums han skammer sig voldsomt over....
tba
22.03.2011, 12.26
Ouch...
Rekless var bare et selvfinansieret undergrunds album, og ikke det som de nok vil kategorisere som et "studio album"
Jeg har lyttet til det her album non-stop i over en uge nu, og jeg er helt solgt, jeg er bare så vild med hans energi på ALLE numrene og så er det måske derfor jeg tilskriver produktionerne lidt mere end hvad de (måske) egentlig er.
tba
22.03.2011, 12.29
...tror jeg - altså det med Rekless, jeg har selv tænkt over det.
MORT
22.03.2011, 13.23
Syntes faktisk at Rekless er hans bedste album
Lyrisk set er han helt på toppen og det kan godt være at Soul Searchers ikke er ligeså kendte som Premier og Pete Rock men samme producere på alle numrene fungerede bare super godt.
Men nu er jeg også ret hooked på det nye Saigon album og syntes bare alt andet N.Y rap blegner i forhold til det album. Lortet er 4-5 år gammelt og alligevel så fremsynet at det får alt andet til at lyde old as fuck.
Startled Pinball Player
22.03.2011, 14.14
havde virkelig glædet mig til det her album. Synes Reks er en af MEGET få rappere de sidste par år der har vist potentiale til noget godt
men for pokker hvor synes jeg da godt nok at produktionerne på det her album er DRÆBENDE kedelige.
som mort også siger så stinker det langt væk af leftovers. Eller hvis man skal være ærlig så er det måske bare den standard de producers har i 2011. De er bare ikke bedre mere
synes det er sørgeligt med alle de her "golden age" loving rappers der er så glade for at få idolerne med på deres albums at de helt glemmer at tjekke om de beats de får rent faktisk overhovedet er noget værd
den sørgelige sandhed er jo bare at en dude som Premo ikke har lavet et godt beat i snart 10 år. han er done...dead...gone :(
Drux
22.03.2011, 23.12
Jeg synes et 10 tal passer helt perfekt.. Hans kontrovisielle tekster sammen med hans flow og hans energi giver en god stemning på albummet.. Man får en følelse af "rigtig" hiphop er tilbage...
I har ret i at det ikke er Premo's og Pete Rocks A-Game, men men.. Deres mindre bedre produktioner og leftovers er bedre en tusind andres, derfor er det stadig dope produktioner..
Drux
MORT
23.03.2011, 13.10
syntes bare Premier har været mega fesen i laaaang tid. Hvis jeg vil høre et album med fede Premo og Pete Rock beats finder jeg sgu bare Illmatic frem igen
På hele Blaqprint er der vel 2-3 numre jeg gider høre, resten er super kedeligt.
Christian
24.03.2011, 21.25
DJ Premiers beats plejer at være creme de la creme, og det synes jeg også de er på denne plade. Reks er virkelig skarp på "25th Hour"
Meelsen
29.03.2011, 00.56
Hehe, må sige at jeg syntes Limelight er et rigtig fedt nummer.
Ellers enig med anmeldelsen.
Kan godt være Premo ikke spytter klasse beats ud med samme korte intervaller som tidligere. Manden har leveret større klassikere end nogen anden i det her game efter min mening og selvom det ikke foregår på helt samme niveau længere har manden om nogen udtjent sin værnepligt og er en levende legende. Har aldrig hørt et dårligt beat fra manden.
Unknown
29.03.2011, 10.28
Primo har da lavet mængder af gode beats i de sidste 10 år, både Gangstarr, Message From Poet, Shake This etc.