J Dilla - Pay Jay
Det skyldes måske hovedsageligt, at jeg rent faktisk var én af dem, som vidste hvem han var før han døde, og kan huske noget af den kritik han fik, som måske netop var én af grundende til at han aldrig fik den brede opmærksomhed, som mange efterfølgende har efterlyst. Før hans død, blev han nemlig ofte kategoriseret som manden, der ødelagde A Tribe Called Quest og ikke mindst Pharcyde lyden, en stempling som først forsvandt den dag han ikke længere var iblandt os, efterfølgende er han istedet blevet hyldet som et uopdaget talent og et geni - oh, how quickly the masses turn.
Dén kritik der følger Dilla ind det nye årtusinde, fortsætter med at plage ham langt ind i sin første major label kontrakt med MCA, hvor han ud over at skulle lave sin første "major-label" solo plade, først bliver sat til at producere hele Frank-N-Dank's debut. Desværre kan selskabet ikke lide den drejning som Frank-N-Dank pladen tager, og efter sigende bliver hele 2 versioner skrottet, inden pladen endegyldigt bliver skrottet af selskabet, for efterfølgende at blive bootleget i stor stil - den gemmer vi til en anden dag.
Om det skyldes Frank-N-Dank's sørgelige skæbne, eller - som den officielle udmelding lyder, det er for at sætte sin rolle som rapper i fokus, så beslutter J Dilla at hans egen debut hos MCA ikke skal produceres af ham selv, men derimod af folk som Pete Rock, Kanye West, Nottz og ?uestlove. Desværre for Dilla bliver hans debut dog også droppet af MCA, officielt på grund af en omstrukturering hos MCA, der på daværende tidspunkt blev slået sammen med Geffen.
Umiddelbart efter hans død, kommer det dog frem, at albummet muligvis vil se dagens lys med en officiel udgivelse, det bliver den dog ikke og i stedet dukker der en bootleg vinyl op af albummet i 2008, som hurtigt laver runderne overalt på internettet for derefter at blive negligeret når snakken falder på J Dilla - og det er der muligvis en årsag til.
Det forholder sig nemlig sådan, at J Dilla ikke er en særlig god rapper - don't shoot me, og det kan måske forklare hvorfor albummet i første omgang egentlig blev droppet, og hvorfor man valgte ikke at udgive det efter hans død i 2007. Hardcore Dilla fans vil uden tvivl gerne have dette album i samlingen - hvis de ikke har det i forvejen, alle andre vil måske hoppe over i denne omgang.
15 kommentarer
rev
24.03.2011, 23.42
jeg har altid syntes at Beats Rhymes & Life er ATCQs album højdepunkt... det skyldes måske også at jeg fik pladen kort efter den udkom, og jeg ikke kendte noget andet til Tribe dengang. Men som jeg husker det var Dillas hype seriøst på vej op, i året inden han døde. Love (Thing Of The Past), Fuck The Police og Take Dem Clothes Off var allerede klassiske tracks. Welcome 2 Detroit blev genoptrykt (vist nok i Europa) flere gange, og det originale tryk af Ruff Draft EPen var steget til vanvittige brugtpriser, og der var store forventninger til hans anden solo (Shining) som havde planlagt udgivelsesdato 3 dage efter hans død (10. februar så vidt jeg husker, og det blev der blev holdt fast i).
jeg enig i at Dilla hypen steg lige et par grader for meget efter hans død, men det er der jo ikke noget nyt i hænder. der er trods alt heldigvis ikke gået helt 2pac i den...
rev
24.03.2011, 23.47
sorry, det var ikke Shining der havde release kort efter hans død, det var naturligvis Donuts....
Nyboe
24.03.2011, 23.50
Dilla fik da god hype i årene op til hans død, især med Jaylib plade . Nogen god rapper er han dog ikke, desværre, og det er rigtigt at hans major ting blev overset
tba
25.03.2011, 00.13
Ja, det er selvfølgelig helt rigtigt at Dilla begyndte at få en del hype op til hans død - det skulle jeg måske have skrevet, det er dog intet i forhold til det som fulgte i kølvandet på hans død.
Startled Pinball Player
25.03.2011, 10.22
jeg ved godt man ikke må sige det fordi man så åbenbart forbryder sig mod en eller anden uskreven lov om at alle skal synes at dilla var den bedste ever. meeeeen...here goes:
Dilla = most overrated producer EVER
og god weekend til alle :P
tba
25.03.2011, 10.59
@Startled
My thoughts exactly
og god weekend til dig
MORT
25.03.2011, 11.27
at Dilla skulle være overvurderet køber jeg simpelthen ikke. At han er blevet blæst meget op siden han døde er der ingen tvivl om (det samme er 2Pac jo) men albums som "Like Water For Choclate", "Electric Circus" og "Welcome 2 Detroit" viser tydligt at han var en producer ud over det sædvanlige. Hvordan mon D'angelos "Voodoo" album havde lydt uden Dilla?
Når en producer som Kanye West offentlig indrømmer at have stjålet trommesamples fra en Dilla beat CD fordi ingen havde så fede drum samples som ham så må der vil være noget om snakken. Folk som ?uestlove, Just Blaze, Kanye og Pharell nævner alle Dilla som den bedste producer nogensinde.
At man ikke kan lide hans lyd er en ting men at sige han er overrated lugter lidt af at man ikek helt fatter hvor specielle og anderledes hans produktioner var.
tba
25.03.2011, 12.00
@MORT - det kan jeg sikkert godt give dig ret i, jeg er bestemt ikke en "productions connaiseur" og dét som jeg vægter højere ved hip hop er helt klar rap aspektet... måske det også forklarer min begejstring for Reks albummet.
mht. Dilla, så er pointen nok mere, at ALT han laver ikke er guld, og at der rent faktisk var en tid, hvor man forholdt sig kritisk til hans værker... netop "Electric Circus" er et album som blev SLAGTET, for blot at blive hyldet så snart Dilla døde, som et visionært stykke kunst. Den har jeg lidt svært ved at sluge og netop dét Common album, fremstår for mig, stadig som noget roddet lort.
Mht. D'angelo, så er det selvfølgelig rigtigt at Dilla var en af hovedmændende bag den meget populære og vellydende neo-soul bølge, som hærgede slut halvfemserne, hvor han også arbejde på Erykah Badus fantastiske "Mama's Gun", men det var jo netop hans manglende evne til at lave en naturlig transition fra neo-soul lyden over til et format som passede til rap, som jeg ser som én af hans største mangler i netop den periode.
At han bliver hyldet af alverdens producere og alt det der, er selvfølgelig fint nok, men hvad skulle de ellers sige, når manden pludselig er død, og de bliver bedt om at forholde sig til ham i hvert andet interview?
Generelt synes jeg det er en super kedelig tendens i hip hop, at man absolut SKAL hylde alle som er døde, uden nogen form for kritisk vurdering af deres arbejde.
Startled Pinball Player
25.03.2011, 12.09
og så skal man jo også lige huske at hele neo-soul lyden er det værste der er sket i musikhistorien. der kan man snakke om selvhøjtideligt forpulet lortemusik :)
så hellere noget gun talk og stupid ligegyldighed :)
sorry er lidt i dårligt humør idag. ser ikke ud til jeg får min forudbestilte ipad2. den slags kan godt gå ud over en gammel haters humør ;)
tba
25.03.2011, 12.24
@Startled - hvad fanden skal en gammel hater som dig, med sådan noget forbandet hipster lort? ;)
Startled Pinball Player
25.03.2011, 12.38
jeg arbejder som grafiker i mediebranchen. og vi er bare en flok lemminger der falder på halen for alt Apple related. En flok mac whores er hvad vi er.
så jeg kan ikke gøre for det. det ligger i mine gener ;)
tba
25.03.2011, 12.53
fair enough, pas på du ikke brænder tungen på din chai-te ;)
rev
25.03.2011, 13.26
men klart hvis du sætter Dilla som rapper op overfor alle mulige andre, kan jeg sagtens se han kommer til kort flow og tekst wise.... men jeg er nu ellers ret vild med hans sløve rapstil. rimer på de samme ting, rapper bøvede banaliteter om hvor sej han er. Det behager og underholder mig :-)
og som producer mener jeg han har leveret flere guldkorn end fejltrin. men det er vel ikke så mærkeligt at der ryger nogle sub-par produktioner ud når man eksperimenterer så meget som han gjorde, og i omegnen af 100 beats om året...
Og nej, Electric Circus har jeg sgu stadig heller ikke fattet en meter af.
MEN:
Beats, Rhymes & Life
Like Water For Chocolate
Amplified
Fantastic vol. 2
Champion Sound
Ruff Draft
Welcome 2 Detroit
Frank N Dank LP (??)
Donuts
Shining
tba
25.03.2011, 13.39
@rev - den har jeg faktisk ikke fået hørt, kan den anbefales?
Selvom jeg virker lidt negativ, så er jeg faktisk ret stor fan af Dilla og ikke mindst hans meget simple rap stil, en dygtig rapper er ikke altid ensbetydende med en interessant/underholdende rapper.
jeg kan også godt lide hans produktionsstil, men synes bare ikke han er så banebrydende og visionær som han bliver gjort til.
Unknown
26.03.2011, 02.58
Electric Cirkus var lort, men neo-soul er og bliver fantastisk.
Questlove etc sagde faktisk allerede det om ham i 2003-4!
Men ja, dødshypen er lidt for meget og der er godt nok kommet noget lort ud efter hans død.
"Hiphop saved my life/ Dilla changed your T-shirt" - PackFM