Red Café - I Got a Story to Tell


Hvis der er én kyst, som har en klar overrepræsentation af kunstnere, som på den ene eller anden måde, har haft problemer med deres pladeselskab, så må det siges at være østkysten. Ud over den klare forskel, at der simpelthen bare er mere fokus på rappere derfra, så er der også den tendens, at man inden for hip hop - og selv mainstream hip hop, altid er på jagt efter det næste store New York håb, den næste Nas, Jay-Z eller Biggie.

Der er selvfølgelige forskellige årsager for dette, for det første er der den klare favorisering og status inden for hip hop, hvad angår New York rappere, dernæst skyldes det nok også, at nogle af de få kunstnere som har formået at bibeholde de længste, og mest succesfulde karrierer er netop fra østkysten. Dette er selvfølgelig ikke en endegyldig sandhed, og der er da også eksempler at finde på kryds og tværs af de øvrige kyster, men jeg tror i forstår pointen.

Red Café var netop én af disse artister, der sammen med kunstnere som Jae Millz, Saigon og Papoose, skulle lede vejen for den "nye" lyd af New York i midten af årtusindeskiftet. Det specielle ved netop denne generation af rappere, var dog, at de alle blev afholdt fra at opnå deres fulde potentiale, til trods for massiv hype og meget store forventninger, og man kan måske antage, at New York simpelthen ikke havde brug for stærke nye profiler på netop dette tidspunkt.

Problemet med østkysten er jo, at man i høj grad er på konstant jagt efter en ny Nas eller en ny Jay-Z, begge disse herrer kom til deres ret, ved at "overtage" andres positioner, Nas med Rakim og Jay-Z med Biggie, men hvad gør man så i 2004/05 på et tidspunkt hvor både Nas og Jay er i deres livs topform (rent karriere mæssigt)?

Svaret er ganske simpelt, man lader simpelthen være med at satse på de usikre New York rappere, og fokuserer i stedet sin energi og ikke mindst sine penge, på noget andet. Og det er ganske enkelt, hvad jeg tror skete for Red Café, der tilbage i 2003/04 var en af de mest hypede nye New York rappere, som med stensikre hits i rotation og massive co-signs fra Diddy og Fabolous, stadig blev droppet i sidste øjeblik fra Capitol Records.

Red Café har efterfølgende haft utrolig svært ved at finde sit fodfæste i industrien, og blev i 2008 droppet af Akon's "Konvict Muzik", hvor han har efterladt sig endnu et album, under titlen "The Shakedown". Kort tid efter, blev han dog signet til Bad Boy Records, hvor man dog stadig afventer hans egentlige debut.

"I Got a Story to Tell" er et kvalitetsalbum fra en fed New York rapper, som formår at videregive traditionerne for god Brooklyn rap, og det er en skam det aldrig fik den udgivelse, som det fortjener, så snyd ikke dig selv.