Ugens SPOL OP! kommer faktisk kun til at gå til en enkelt ting i denne uge, det er egentlig ikke fordi jeg ikke godt kunne have hevet fat i andre ting, men jeg synes nedenstående fortjener sit helt eget indlæg, dels fordi det ikke har fået særlig meget opmærksomhed, men hovedsageligt fordi der rent faktisk er tale om et veludført koncept - og ikke mindst et veltimet et af slagsen.

HighHouse - som jeg ikke kendte noget til før nu, har nemlig været så smart at lave sit eget cover af Wiz Khalifas monster hit "Black & Yellow". Men istedet for at lave en forfærdelig fordansket kliché, så har han valgt at lave sin egen lille hyldest til Christiania og deres velkendte rød/gule farver, og det synes jeg faktisk er ret genialt af flere årsager.

For det første, så er Wiz Khalifa ekstremt kendt for sin kærlighed til Marijuana, så det er nærmest selvsagt at et dansk cover af sangen skulle omhandle fristaden.

For det andet, så er det et dejligt afbræk fra den konstante flod af venstreorienteret rap der ellers ynder at ytre sig om staden, hvor der i denne omgang bliver tilført lidt tiltrængt (bred) ungdommelighed og - dare I say it, swag.

For det tredje, så er det fedt at der endelig er nogen i Danmark, som griber en tendens i opløbet og sætter sit præg. Selvom jeg ved "Black & Yellow" bølgen er veloverstået "over there", så er den først nu begyndt at lave runderne i radioen her i DK, og tidligere forsøg ud i denne her slags har ellers været stærkt forældet, hvor både L.O.C. og Nik & Jay var godt og vel et helt år for sent på den, med deres "cover" af "A Milli", for ikke at nævne SPECKTORS, som først lige er kommet med deres version af "A Milli" i år - og alligevel kalder vi disse mennesker for frontløbere.

Sidst men ikke mindst, så synes jeg bare det er et fedt nummer, som måske ikke er et lyrisk mesterværk - hvilket "Black & Yellow" bestemt heller ikke er, men som overfører energien fra originalen på en fed måde, med et budskab rigtig mange kan relatere til.

Fordi jeg var så vild med nummeret, så skrev jeg til HighHouse om han ville være så venlig at smide et download link efter jer, det ville han rigtig gerne, så nu kan i høre Danmarks - hvad jeg ved af, første cover af "Black & Yellow" - mon ikke der kommer flere.