Så overlevede jeg min første reelle dag på Roskilde, og selvom det egentlig slet ikke var meningen at jeg ville "dække" de her opvarmningsdage, så var denne noget overskyet søndag, dog det perfekte påskud for en Roskilde nybegynder som mig, til at orientere sig og få en fornemmelse af, hvad det hele egentlig gik ud på, samtidig med, at jeg lige kunne introducere de her dagbogs agtige indlæg.


Lad det dog være sagt med det samme, min Roskilde Festival oplevelse er næppe den samme som de fleste andres, dels fordi jeg næsten udelukkende interesserer mig for hip hop musik - så kedelig er jeg, men også fordi min første Roskilde Festival oplevelse, kommer med 2 børn, en flaske vand i baglommen og en stor fed Volvo, som kan køre mig sikkert hjem til min bløde seng hver nat - uden undtagelse.

Hvad er det så egentlig jeg vil med de her blog indlæg? - ja, dels så vil jeg fortælle lidt om min tur til Roskilde Festivalen, hvad jeg ser, hvad jeg oplever, men måske vigtigst af alt, hvad der egentlig er at komme efter, hvis man hovedsageligt er til hip hop og man undrer sig over, hvad man egentlig kan få på den front for knap 1800 kr.

Første dag startede selvfølgelig med selv indslusningen, og efter to gode timers nørklen rundt, fik jeg endelig mit armbånd - og den eftertragtede kørselstilladelse (win), og begav mig ud mod Skate Scenen, som i denne anledning er blevet døbt StreetCity, fordi hip hop er fucking street - ligesom Århus.

Jeg ankom lige i tide til Ordets Magt, et sjovt freestyle battle koncept, med rutinerede herrer som Kejser A, Ham den Lange og Henrik Hass, som alle leverede et utrolig underholdende show, som var af langt højere kvalitet, end man måske lige skulle forvente. Ved hjælp af et veldrejet koncept og et utrolig veloplagt publikum, fik de fyret rigtig godt op for StreetCity, som efterhånden begyndte at være rigtig godt fyldt med festglade mennesker.

DJ Typhoon overtog hurtigt pladespillerne efter det underholdende freestyleshow, og bragede op for det ene velvalgte hit efter det andet, mens stemningen steg i takt med at solen begyndte at bryde frem. Et mindre indslag, i form af et danseshow på den store U-Rampe, fik indfanget publikum, som efterfølgende deltog i fællesdans til den helt store guldmedalje og det lille StreetCity areal summede af liv, mens der blev afviklet bingo i baren.

Aftenens højdepunkt kom uden tvivl et kort øjeblik efter, idet der blev indkaldt til dance-off med egen-tilmeldte danse crews. Blandingen af rutinerede og knap så rutinerede dansere i konkurrencen, gjorde virkelig udslaget for en fantastisk underholdende dyst, som fik hele StreetCity arealet til at bryde ud i jubelråb, hver gang en ny undertippet dansetrup hev sejren i land.

Som aftenen pressede på, bredte roen sig stille og roligt over StreetCity og jeg må indrømme, at jeg efterfølgende stod tilbage, med en stærk fornemmelse af, at jeg var gået glip af en hel del ved ikke at være taget på Roskilde Festival de foregående år. Forhåbentlig vil denne følelse vare ved de kommende dage, når det bliver tid til at dække de reelle festivalsdage.

Hvis du vil se alle billederne jeg har taget af dagen, så hop over på RapSpot.dk lige her: Roskilde 011: Linselus fra søndags-warmup

PS. se billederne som dias-show, hvis du vil have nogle kommentarer med på vejen.