Oliver Kesi har uden tvivl været en af de mest omdiskuterede rappere, da han for blot halvandet år siden overtog det danske youtube landskab med sit B.O.C. slæng ved sin side. Efter et par populære videoer gik det slag i slag, først med en omdiskuteret feature på et Nik & Jay remix og derefter ved offentliggørelsen af sin pladekontrakt på Universal, som hurtigt blev opfulgt af hans første regulære sinlge udspil i form af "Slem Dreng".

En single, som modsat hans tidligere arbejde, fik så hård en medfart, at flere af hans tidlige fans stillede sig uforstående - og med rette, for "Slem Dreng" var både uambitiøst og uoriginalt, lige fra de tamme "kærlig/ærlig" rim, til den klichéfyldte video, så begyndte mange at frygte Oliver Kesi havde valgt den helt forkerte retning, i jagten på den hurtige berømmelse.

Heldigvis for os - eller i hvert fald mig, så er det dog ikke hvad han har gjort, for selvom man genfinder mange af elementerne fra Slem Dreng på "Bomber Over Centrum", så er det et langt mere troværdigt og personligt udtryk der træder igennem. I den henseende er Kesi måske en af de eneste i Danmark som kunne slippe af sted med en plade, som i høj grad læner sig op af den amerikanske mainstream, med inspiration fra Wiz Khalifa og A$AP Rocky, samtidig med at han også viderefører det udtryk som B.O.C. og ham selv har været med til at sætte på landkortet i Danmark.

Bomber Over Centrum starter ellers lidt forsigtigt, med åbningstracket "Næst Ting", som desværre fremstår alt for tamt og energiforladt. Det giver mildest talt bange anelser for resten af pladen, hvilket dog heldigvis bliver manet godt og grundigt til jorden, idet det bliver fulgt op af en hårdtslående række numre, som alle sætter standarden for resten af albummet. Således bliver vi ført igennem de velkendte numre som "Født I dag" og "Gadehjørne", men også nye gadehits som "Skud Ud" og "Best Grime", der nok skal glæde de grimehungrende.

Det er dog "Skudsikker Vest" med et fængende autotunet Mass omkvæd og et originalt twist, der beviser at Kesi kan lave karismatisk mainstream rap, uden at der går "Slem Dreng" i den, som jeg vist nok har sagt hvad der var at sige omkring.

Sidste halvdel af albummet er fyldt med lige dele bangere og mere mainstream orienteret tracks. Først med det fantastisk veludførte A$AP Rocky inspireret "U.R.O.P.A.", som bliver fulgt op af det potente "Os Mand", hvorefter albummets absolut bedste track i form af titel tracket "Bomber Over Centrum" sætter dagsordenen for hvordan gaderap skal lyde. Nummeret som bliver gæstet af hvad der må antages at være alle de rappende medlemmer af B.O.C., varsler godt om kommende projekter fra lejren og man kan kun håbe at der er nogen som tør satse på et decideret B.O.C. album i den nære fremtid.

Albummet rundes af, først og fremmest med det Wiz Khalifa inspireret "Ku' Godt", som er alt det, som første singlen "Slem Dreng" skulle have været. Med et usandsynligt catchy omkvæd og masser af glimt i øjet, formår han rent faktisk at krydse den forhadte pop grænse, uden at forfalde til letkøbt emo - som så mange andre. Dernæst følger det måske mest interessante nummer - i hip hop perspektiv, i form af "Vi Begraver Dem", med Mass, Orgi-E og Ataf, som må siges at være tre af Danmarks aller bedste rappere, på et track som indfrier forventningerne og hvor Kesi heldigvis tilfører sin egen stil uden at drukne blandt mastodonterne.

Det sidste track i rækken, er det Pernille Rosendahl assisteret "På Vej Væk", som tager et potent omkvæd og krydrer det med decideret tåkrummende dårlig rap. Det er en stor skam og for mit vedkommende kan der ikke herske nogen tvivl om at det skulle være undladt fra det færdige album.

På den ene side, så har Kesi nogle store mangler som rapper, hvor jeg savner teknik og villighed til at presse sig selv lyrisk. Det er en stor skam, for på det suveræne titel track, viser han at det rent faktisk kan lade sig gøre. På den anden side, så er det også Grimens præmis, samtidig med at Kesi skubber nogle grænser for hvordan et dansk mainstream rap album kan - og måske også burde - lyde i 2012. I den henseende skal Benny Jamz og de øvrige producere have kæmpe ros for det musikalske udtryk, som alt andet end lige er af ekstremt højt niveau, som desværre ikke altid bliver fulgt op af ligeså potent rap færdigheder.

Hvad Kesi dog mangler på den tekniske front, opvejer han med sin karisma og personlighed, som dog ender med at blive den afgørende faktor for hvorvidt et enkelt nummer er godt eller dårligt. Min forhåbning er, at Kesi vil bruge mere energi på at bevise at han rent faktisk er danmarks bedste rapper, i stedet for blot at sige det, for det er desværre tiltrængt.