Som mange af jer ved, så består Roskilde Festival af meget andet end blot de officielle festivaldage, og de såkaldte "warm-up" dage, kan måske i høj grad kategoriseres som en decideret festival i sig selv, hvor Skate scenen i mange år har været garant for at eksponere den urbane danske undergrund.

I år er da heller ingen undtagelse, og med et program (se det ved at trykke her) som byder på både Rap Slam Battle, Street art/danse workshops, danse battle, skate konkurrence og decideret optrædender fra blandt andre Stanley Most, Exampler og ikke mindst emma lill', så burde der være noget for enhver smag.

Netop emma lill' er en konstellation som jeg allerede har dækket en del her på SPOL OP!, først med en anmeldelse af Jazz to the Bands fantastisk gode "Støv" album (læs det her), dernæst med et (relativt) dybdegående interview om deres forventninger til musikken og fremtidsvisioner (som man kan læse her).

I anledning af deres optræden ved årets Roskilde Festival under warm-up dagene, har emma lill' drengene været så smarte at fremskynde udgivelsen af deres album, som de allerede dengang jeg interviewede dem snakkede en del om. Det er blevet til endnu en super gennemført plade, som bibeholder det krævende og komplekse tekstunivers, samtidig med at udtrykket er blevet en del mere dystert og på nogle områder industrialiseret. Det er kompromisløst, lækkert og tiltrængt, og så bliver det super spændende at se hvordan de formidler deres udtryk live... det bedste af det hele, er dog at albummet er ganske gratis.

Jeg har dog én ting, som jeg ikke kan lade gå uhørt forbi... havde det virkelig dræbt Peter Blah at sige SPOL OP! i stedet for "SPOL tilbage", det kan han heldigvis nå at rette op på, til live fremførelsen på Roskilde.

"hey mand, jeg er bare en mester af ceremonien
har harmonien en anden klang, så føl på din skabertrang
som jeg ser, SPOL tilbage jeg studerer du kopierer
SPOL frem jeg polerer du spolerer
båndsalatens ophavsmænd, hiv i enden stram knuden
men jeg måtte bare sige at festen ik' kun er kedelig, den er langt ude"