Skurken - Renæssancen

Som nogle af jer nok husker, så interviewede jeg Skurken som led i min lille interview serie af interessant - mere eller mindre, up-coming artister (læs det her: Skurken overta'r det her). For selvom Skurken rigtig nok er gammel i spillet, og har været i gang i en del flere år end den yngre generation jeg ellers har dækket, så var det først for alvor i starten af året, at Skurken fik skub i musikken, gennem udgivelsen af det meget velmodtaget og omdiskuteret "Kriminologi" mixtape.

I mellemtiden har Skurken haft travlt med at tease folket med ny musik, som én af de mest produktive mænd i dansk rap, der ofte erklærer at han har flere hundrede tracks i gemmerne, var det med stor interesse og bevågenhed at man afventede opfølgeren til "Kriminologi" mixtapet... og faktisk var det oprindeligt meningen at mixtapet skulle udgives samme dag som vores interview.

Desværre går tingene ikke altid som planlagt, og problemer med det færdig mix af mixtapet viser sig mere besværligt end først antaget. Nu er det her dog og som Skurken lovede i sin tid, får jeg lov til at offentliggøre det til folket, hvilket jeg selvfølgelig er super glad for.

Mixtapet er en tung sag på 30 tracks, over alt fra lånte beats til nye produktioner. Hele lortet er sammensat af Skurken selv, som endda også har stået for den færdige sammenklipning hvilket har gjort det til et super sammenhængende og veludført mixtape, som vi forhåbentlig kommer til at få mange flere af i fremtiden. Emnerne spænder bredt, med alt fra refleksioner over sin barndom, til åbne brev til indsatte i isolationen, og ikke mindst overvejelser og tanker omkring hip hoppens tilstand anno 2012, eksempelvis på "Slagtet fra Siden" hvor han siger det som mange andre ikke tør.

"Jeg burde kidnappe Benny Jamz, sæt' ham i en stol
Lav beats, ku' slagte 20 af hans på en uge
Eller lave knæk hos Nexus, stjæle deres instrumentaler
Indspille dem med Nixen, det er så ægte det blir' i Danmark
Trække en kanon, stik' den i hovedet på Rune Rask
Gi' ham armen for 20 sange til mix, plus en aften
Få fat i Burhan G, igennem nogle gangstere han respekterer
Lad ham synge et par omkvæd, for ærlig hans stemme er sprød
Og måske burde jeg samle 40 homies til min næste video
Kun med skimasker og våben de ka' li' det
Jeg burde få fat i Clemens, knægten har tabt gejsten
Spille hans først album for ham, lave et helt nyt med mig
Overbevise Mass om at tiden er nu, du din egen værste fjende homes, lortet skal ud."

Tryk her for at hente: Skurken - Renæssance

Tryk her for at følge: Skurken på Facebook

Tryk her for at følge: Skurken på Twitter