Folketinget vedtog i dag d. 04 juni 2010, med 59 stemmer mod 50, at unge helt ned til 12 års alderen kan iføres fodlænke, i henhold til ungepålægget. Det er i mine øjne, en af de mest ubehagelige drejninger i dansk ungdoms og social politik, og jeg kan for først gang sige at jeg væmmes ved de danske tilstande. Med indførelsen af lømmelpakken (hvis konsekvenser ikke helt er gået op for os endnu), samt sænkelsen af den kriminelle lavalder, og nu denne komplette falliterklæring over for utilpasset, marginaliseret og udsatte unge, har Danmark nået et nyt lavmål, som vi normalt tilskriver langt mere korrupte og diktatoriske regimer.

Vedtagelsen af ungepålægget sker i direkte strid, med de anbefalinger som ungdomskomissionen fremlagde i "Betænkning 1508 - Indsatsen Mod Ungdomskriminalitet". En kommission som blev nedsat af Justitsministeriet og regeringen selv, for at finde brugbare løsningsforslag på den stigende ungdomskriminalitet. Derudover er det også i direkte strid, med de anbefalinger som FN's Konvention Om Barnets Rettigheder (Børnekonventionen) har vedtaget.

Som pædagog og ikke mindst som far, håber jeg ikke at fremtiden byder på mere af den slags - selvom jeg frygter, at det kun bliver værre herfra.

Læs mere om vedtagelsen her

Læs Ungdomkommissionens rapport her

Læs mere om FN's Børnekonvention her