Selvom vi så småt nærmer os DOOMedag, og man umiddelbart ikke skulle tro der var nogen tid at spilde, så skal det ikke afholde mig fra at huske ugens SPOL OP!.

Hvis i har fulgt lidt med på den danske rap scene, så vil i nok have bemærket at der det sidste stykke tid er kørt en anden (omend mindre vigtig) nedtælling, ved siden af DOMMedag nedtællingen, nemlig dagen hvor Clemens nye single med Jon udkommer.

Selv om Clemens' numre generelt bliver hypet en hel del, er der dog noget mere fokus på netop dette nummer af to primære årsager.

1) hans først single udspil i form af "Oneirodyni (Skrig det ud)", genfandt Clemens i sin velkendte hardcore og über lyriske stil, noget som mange af hans "gamle" fans har hungret efter.

2) umiddelbart efter "Oneirodyni" offentliggjorde Clemens hans nyeste samarbejde med Paw (ham fra Infernal) under navnet "Husspektal" med nummeret "Split Klubben Ad", som derimod skuffede mange af hans "gamle" fans, men tiltrak en masse nye.

Netop disse to modsigende numre, har været med til at opbygge hypen omkring Clemens' nyeste udspil, idet mange er nysgerrige omkring præcis hvilken vej Clemens vil gå på sit nye album. Det tyder dog på, han vælger en middelvej, og forsøger sig i en lidt anden boldgade end man normalt "forventer" sig af Clemens - hvis man overhovedet må være så fræk at "forvente" sig noget af en kunstner.

"Champion" prøver noget som ikke rigtig er forsøgt i dansk rap, og på den måde fortsætter Clemens med at sætte nye standarder i Danmark - men er det en stil som overhovedet kan finde sit indpas her hjemme, og lever det overhovedet op til den standard som man ellers forventer sig af den slags numre?

"Champion" er nemlig intet mindre end et forsøg på såkaldt "stadium status" musik, en "genre", som Kanye West, Jay-Z, Drake, Lil' Wayne, Eminem og co. har gjort til en decideret kunst, nemlig et stykke musik som er så "stort" at det har potentiale til at fylde et stadion, et nummer hvor lydbilledet er så bombastiske at det fortjener intet mindre end det største lydsystemer har at tilbyde, og hvor omkvædet skal kunne resonere ud over 50.000+ skrigende tilskuere. Og selv om Nik & Jay, muligvis har forsøgt sig, og måske også i en vis udstrækning lykkedes, så er det første gang en decideret hip hopper/rapper forsøger sig herhjemme.

Lykkedes det så? - Ikke rigtigt, i den forstand har Clemens simpelthen ikke nok glimt i øjet, eller karisma i sin tekst. Hans forsøg på simpel rimstruktur, ærlighed og et snert af megolomani er som taget ud af Kanye West manualen, desværre virker det utrolig påtaget og nummeret løfter sig aldrig ud over en dårlig Kanye West plagiering - desuden har Kanye West alleredet lavet et nummer som hedder "Champion". Generelt er der så mange små "lånte" elementer fra den Amerikanske mainstream, at jeg slet ikke ved hvor jeg skal begynde.

Den umiddelbare modtagelse af tracket splitter som forventet hip hop land, puristerne råber vagt i gevær og kalder Clemens ud for at have lovet en "tilbagevenden til stilen fra Regnskabets Time". Hvorimod andre er vilde med det bombastiske lydtæppe og forsøget ud i den Internationale kaliber.

Uanset hvad, så har Clemens fået den opmærksomhed han ønskede, og nummeret er stille og roligt på vej op af iTunes charten, og mon ikke den bliver ved med det et stykke tid endnu.