Musikken kan man som regel heller ikke sætte en finger på, perfektionist til fingerspidserne og det kan mærkes og høres. Lyrisk kommer han muligvis aldrig op på siden af en Big L og flowmæssigt kommer han nok heller aldrig op på siden af en Eminem, men det er heller ikke meningen, og det ville egentlig heller ikke være retfærdigt over for Kanye, kun at bedømme ham ud fra disse kriterier.Nu er Kanye så klar med sit fjerde udspil, der hovedsageligt skal prøve at få hele mainstream Amerika til at glemme Taylor-gate. Men som også har en helt anden skjult dagsorden, nemlig at prøve at få os alle til at forstå sin vision bag "808 & Heartbreaks" - og det lykkedes langt hen ad vejen også.Albummet åbner med det hjernedøde "Dark Fantasy", som er co-produceret af Rza og No I.D. det kan høres og det virker nærmest helt surrealistisk at høre Kanye flowe over en Rza produktion. Personligt er det albummets absolut bedste nummer og paringen fungerer i en grad som man nærmest ikke kan forstå, før man hører det. Man kan kun håbe at Rza i fremtiden vil være at finde blandt Kanye's faste samarbejdspartnere. Derefter står det på den ene Kanye banger efter den anden, så det nærmest er svært at trække vejret imellem hvert nummer, samtidig med at Kanye endnu engang viser at han er en mester i at udvælge gæster til sine albums.Omkring halvvejs bliver tempoet sat ned, mens der bygges op til albummets "main attraction", det 9 minutter lange "Runaway", der fungerer som bindeled mellem Kanye's to personligheder, nemlig den pralende Chicago rapper og den følsomme autotunende "sanger". Hvad der derefter følger er en række numre, som mere eller mindre afklæder alle Kanyes bombastiske floskler, som han så flot har bygget op på albummets første 8 skæringer.Og det er her albummet i en vis grad kommer i fare, for Kanye vil så gerne prøve at samle trådene mellem sin gængse rap-persona og den udvikling han gennemgik med "808 & Heartbreaks". Heldigvis for Kanye besidder han en sjælden evne til at kæde det musikalske sammen til en helhed, så hele albummet føles som en lang naturlig udvikling. Fra det bombastiske Power, forbi det minimalistiske Runaway og hele vejen hen til det melankolske Blame Game formår Kanye at skabe en kraftpræstation af et album, som forhåbentlig vil få enkelte af hans tvivlere til at give ham en chance - og så gør det ikke noget at "Lost In The World" er noget være rod.
5 kommentarer
Skarp
26.11.2010, 02.52
Just my 5 cents - hate it or love it...
Lad det være sagt med det samme, jeg er IKKE kæmpe Kanye fan! Men stor respekt til ham for at gå i mod strømmen, og forsøge at lave et helstøbt album, i stedet for en bunke tracks smidt sammen i mere eller mindre tilfældig rækkefølge.
Jeg er enig i at man ikke KUN skal måle Kanye ud fra lyrik og flow, men synes at man OGSÅ skal måle ham ud fra disse parametre. Og her mangler han en smule i gennemslagskraft/stemme. For at præcisere, så fanger hans stemme ikke min interesse, når jeg lytter til hans musik - desværre.
Det er, objektivt set, et flot album, men alligevel ikke helt min kop the.
Tracks, der fungerer perfekt for mig: Power, Devil in a New Dress, Blame Game.
'Medium' tracks: Dark Fantasy, Monster, So Appalled.
Øv-tracks: All of the Lights, Runaway, Hell of a Life, Lost in the World, Gorgeous.
Skarp
26.11.2010, 05.32
Synes denne artikel er spot on:
http://www.guardian.co.uk/music/musicblog/2010/nov/23/kanye-west-fantasy-critics-hype
...udover at Lost in the World stadig er lort...
tba
26.11.2010, 10.27
I love it (Ole Henriksen stemme), det er altid super med feeback og jeg kan 100% følge dine punkter. Guardian artiklen er også god, med en god pointe som jeg slet ikke kan afvise. Men alene det faktum at The Guardian har denne debat oppe, er tankevækkende i sig selv mht. albummets positionering i det store perspektiv.
Jeg hører personligt albummet i bilen hele tiden, og så sætter jeg Kno på om aftenen - det er en god kombo, her under en snefyldt november.
Skarp
28.11.2010, 05.10
Bestemt. Kanye har på forunderlig vis formået at stjæle mediebilledet vha. hans overdrevne selviscenesættelse. På den måde indrammer han 00'erne - på godt og ondt.
Efter at have gennemlæst utallige anmeldelser af 'My Beautiful...' undrer det mig at en lang række anmeldere er ved at falde på halen over at Kanye 'fortæller' en historie på albummet og at det er åh så kohæsivt. Så kan man sgu også argumentere for at Young Jeezys Thug Motivation 101 er en beretning om en Georgia dope dealer's overgang til hiphop-berømmelse eller at Illmatic er en 'coming of age' historie, der finder sted i QB.
Alt i alt synes jeg stadig Kanyes bedste skud fandtes på College Dropout...
Skarp
28.11.2010, 05.25
...kommer der forresten ikke en anmeldelse eller lign. af Big K.R.I.T.s 'Krit Wuz Here'?
Efter min mening en af årets virkelig positive overraskelser!