I min fortsættelse af mode fænomener i Hip Hoppen, har jeg valgt at hive fat i et af mine absolut yndlings mærker, som har slået sine rødder godt fast i Hip Hop moden.

Mærket er selvfølgelig Carhartt, som siden 1889 har leveret arbejdstøj i absolut topklasse, til alle de amerikanske håndværker, oliearbejdere eller bare generelt "all-american" husmands arbejde. Oprindelig kom alle Carhartt jakker med en lille brochure, hvor der blandt andet stod "a good pair of Carhartts was just what a man needed for homesteading in the Oklahoma Territory, hunting deer in Michigan or stoking the fires of Mr. Carnegie's mills" - så er stilen ligesom lagt.

Carhartt tøjet er kendetegnende ved super høj kvalitet, slidstærke materialer og måske vigtigst af alt, et vedvarende og let genkendelige design, som aldrig går af mode. Den høje kvalitet, fornuftige pris og de gode materialer, gør hurtigt Carhartt jakkerne populære blandt USA's gadesælgere (læs: narko handlere) op igennem 80'erne, og som man siger i Frankrig "la rue, habille la rue". Der går derfor ikke længe, før Carhartt jakken bliver et decideret status symbol for rappere og unge trendsættere.

Carhartts største eksponering i Hip Hop moden, kommer dog først i 1990, hvor Tommy Boy Records beslutter sig for at benytte Carhartt jakkerne, som merchandise for pladeselskabet. De får derfor trykt/broderet 800 Carhartt jakker med eget logo, som derefter bliver udleveret til "taste makers, and people in all the right places". Eksponeringen viser sig at være en så stor succes, at Carhartt bliver et "certified" hip hop brand, som flere rappere promoverer, på lige fod med Adidas, Puma etc.

Carhartt i USA, skal ikke forveksles med Carhartt i Europa, hvor mærket reelt set hedder "Carhartt Streetwear" og - som navnet antyder, er et decideret streetwear mærke. Carhartt Streetwear opstod som en direkte konsekvens af Carhartts store popularitet som Hip Hop brand, idet Carhartt valgte at dele deres brand op i to sektorer, for at få størst udbytte af deres mærke i Europa. Carhartt Streetwear har med årene etableret sig som et selvstændigt brand i Europa, som dog i høj grad har bevæget sig væk fra dets Hip Hop rødder og over i andre subkulturer.

Det Amerikanske Carhartt, går derfor under navnet "Carhartt Workwear" i Europa og har i mange år - her i Danmark, været forbeholdt håndværkerbranchen, uden salg til private - indtil nu.

Endelig er det muligt at købe Carhartt Workwear, som privat person. Firmaet som har distributionen hedder Feiber ApS, og igennem blandt andet deres webshop workwear.dk, kan man nu købe sit helt eget Carhartt Workwear.

Udvalget er standard Carhartt (hue, hoodie, jakker, skovmands skjorter) i standard farver (sort, grå, sand, blå) og kvaliteten er i top - hvad mere kan man forlange.

I min forberedelse til dette indlæg, kontaktede jeg Feiber for at høre om de ville donere noget til mine læsere. Det ville de rigtig gerne, så derfor er det nu muligt for dig at vinde et stk. super lækker Carhartt Hoodie i sort.

Det eneste du skal gøre for at være med i lodtrækningen, er at hoppe ind på SPOL OP's Facebook side, skrive hvilken str. du godt kunne tænke dig (S til 3XL) og trykke "synes godt om" ud for dette indlæg.

Sidste frist for tilmelding er søndag klokken 14:00. Der bliver trukket lod mellem alle budene og vinderen offentliggøres på facebook siden, på søndag kl. 20:00.




og i tilfælde af at du ikke vinder konkurrencen, så kan du købe din egen hoodie her