Hvis der er én ting der har været kendetegnende ved en utrolig stor del af de mode fænomener,som opstår inden for hip hoppens verden, så er det, at de (næsten) alle tager deres afsæt i sportens verden. Hos Puma var det i fodbolden, Adiddas gjorde det med basketball og med dagens mode fænomen, startede det hele i baseballens verden.

Det drejer sig selvfølgelig om kasket firmaet New Era , der med deres ikoniske 59FIFTY model, officielt overtog markedet for baseball hovedbeklædning i 1993, og så småt har vokset sig til verdens største hovedbeklædnings producent, med en produktion på over 30 millioner kasketter om året den dag i dag. New Eras popularitet hos den almene befolkning, skal dog findes 7 år tidligere idet de i 1986 opnår eksklusive rettighedder til at producere licenseret baseball kasketter, som kan sælges til baseballfans verdenen over.

Under devisen "what the pros wear" bliver 59FIFTY modellen en bragende succes hos de mange fans, som ønsker at vise deres tilhørsforhold til yndlings holdet og ikke mindst deres hjemstavn. Som tiden er gået, er det netop de helt store klubbers repræsentation af en given by, som har gjort New Era kasketterne særligt ikoniske - tænk blot New York Yankees vs. New York mets, specielt i hip hop miljøet, hvor det at "repræsentere" ens hjemstavn nærmest er en disciplin i sig selv.

En stor del 59FIFTY modellens popularitet, både inden og uden for sporten, skal uden tvivl tilskrives dens utrolig høje kvalitet, hvor den blandt andet er kendetegnende ved at være lavet af 100% uld, samtidig med at den almene forbruger også kan erhverve sig en kasket der er som skræddersyet til ens hoved, idet der tilbydes et meget bredt størrelses sortiment, som ikke er set hos andre kasket firmaer.

Selvom det ikke 100% kan siges hvornår New Era kasketterne virkelig fik deres indtog i hop hoppen, så kan der ikke herske nogen tvivl om deres indflydelse og status i dag, hvor selv det at beholde 59FIFTY klistermærket på skærmen, er et status symbol i sig selv. De seneste år har New Era udnyttet denne position og været kloge til at indgå kreative og anderledes samarbejder med store såvel som små virksomhedder, så der derved er skabt en New Era kasket til enhver smag.

New Era distributørerne i Skandinavien, er som så mange andre brands utrolig glade for lidt omtale, så de har også været så venlige at donere lidt godter til jer, som blandt andet består af nogle af deres nye 9FIFTY Snap Back kasketter og nogle nøgleringe, det er dog ikke alt, idet de også vil donere to 59FIFTY kasketter efter eget valg.

Det eneste du skal gøre for at vinde en 59FIFTY kasket efter eget (realistiske*) valg + lidt goodies, er at følge SPOL OP! på facebook, skrive hvilken model du kunne tænke dig ud for dette indlæg - enten med et link til kasketten eller ved at beskrive den, og så også lige give indlægget en lille "synes godt om" med på vejen.

Sidste frist for tilmelding er søndag den 13. marts kl. 14:00, vinderen offentliggøres samme dag kl. 21:00 på Facebook siden.




*Med realistisk, menes der at der ikke kan skaffes særlige special edition kasketter.