Dansk rap har nærmest set en eksplosion af unge talenter, som brager ud på scenen med en attitude, kant og kvalitetsbevidsthed, som ofte bliver tilskrevet langt mere etablerede kunstnere. Et fælles kendetegn, for denne nye generation af rappere, er at de er dele af store kollektiver, som supplerer hinanden i deres kreative udfoldelser, og hvad enten det drejer sig om en ny video, et beat, nogle billeder eller bare mental support, så står de sammen i tykt og tyndt for at sprede budskabet om deres eksistens.


Ny Vest er det nyeste ensemble til at springe ud, og som man har set det med B.O.C., Hvad Evigt? og Everyday Crew, er det sammenholdet og idéen om noget fælles der er katalysatoren for deres kreative udfoldelser, der indtil videre har fået rigtig mange til at kigge deres vej.

Jeg mødte Ny Vest, som stod seks mand stærk, og satte mig ned med to af deres mest fremtrædende personligheder for tiden, nemlig den unge Young og den mere garvede Ali Sufi, i en snak om at skabe en revival af den danske vest kyst musik, opdelingen af hip hop scenen i Danmark, og om at bygge broer på tværs af generationer og race.

Først og fremmest vil I så fortælle lidt om hvem I er, hvor I kommer fra og hvordan det hele egentlig startede?
Ali Sufi: Ja selvfølgelig, jeg er Ali Sufi, født i Iran vokset op i Irak, og flygtede så til Danmark på grund af Golfkrigen. Jeg startede med at rappe da jeg boede i Århus, og er meget inspireret af den hip hop og rap kultur der var i Århus da jeg var ung. Det var i perioden hvor U$O var begyndt at komme frem, L.O.C., Johnson, C.A.K., Babyface (griner) – alle dem der, dem var jeg meget inspireret af, og tænkte ”jeg skal også lave sådan noget, west coast 8210 shit”. Så rappede jeg i en periode på engelsk, men det var sådan noget gangster shit, indtil jeg mødte en fyr der hed Peter Mouki. Vi gik i modtagerklasse sammen og han var i en gruppe med to andre som også hed Peter, så det var Peter, Peter og Peter (griner). Anyway, Peter Mouki sagde til mig en dag; ”yo, det fedt det i laver, men det der du rapper om, det sker jo ik’ i Danmark” – og det var før bandekrigene hvor folk begyndte og skyde på hinanden og alt det der, så for mig var det en brat opvågen om, at jeg skulle lave noget andet.

Da jeg så skulle flytte til København for at læse samfundsvidenskab på RUC, var jeg begyndt at være mere politisk engageret, så jeg begyndte at lave græsrodsarbejde med rap ved siden af. Jeg var begyndt at gå mere op i min egen personlige historie, og mine forældres baggrund i den iranske modstandsbevægelse, gjorde at jeg gerne ville være mere politisk aktiv, som mine forældre havde været det. Men det etablerede politiske cirkus sagde mig stadig mindre, så hen ad vejen blev det mere og mere aktivisme igennem rap, men stadig på Engelsk. Det var først da jeg stillede op i DM i rap, med et dansk nummer, at jeg følte at jeg blev taget seriøst. Med tiden købte jeg et studie, og det var der det hele egentlig startede for alvor, tilbage i 2006, hvor jeg rykkede fra mit hjemmestudie hen til noget bedre lyd, og det var også der hvor mig og Young begyndte at arbejde rigtig meget sammen.

Young: Jeg hedder Young, og jeg kommer oprindeligt fra Århus, hvor jeg har boet hele mit liv. Det specielle ved Århus for mig, har altid været at det har en meget rig musikhistorie og jeg startede egentlig allerede med at rappe da jeg var omkring 11. Jeg kan huske at jeg startede med at lave et engelsk track og et dansk track, for at finde ud af hvor jeg følte mig tilpas henne. På det tidspunkt var en af mine rigtige gode venner også begyndt at rappe, det var Negash Ali og han myrdede mig fuldstændig på engelsk (griner), så jeg fandt hurtig ud af, at dansk nok var bedst for mig.

Senere henne begyndte jeg at komme i Millenium Studio i Århus, hvor min storebror og nogle af hans venner havde åbnet deres eget studie. De ældre lagde hurtig mærke til mig fordi jeg altid har haft et stort ordforråd og på grund af de ting jeg talte om, i forhold til mine jævnaldrende. Det gav mig pisse meget selvtillid at få de ældres anerkendelse, og motiverede mig til at blive ved. Da jeg var omkring de 15, mødte jeg så Ali Sufi gennem min storebror, og begyndte at komme til København en gang i mellem. Vi indspillede en masse tracks og havde en masse all-nighters i studiet og det endte med at jeg til sidst flyttede til København.

Kan I fortælle lidt om jeres Ny Vest tiltag, både konkret med hensyn til hvem og hvor mange I er, men også mere tankerne bag?
Ali Sufi: Hvis vi tager det konkrete først, så er vi en masse folk som kender hinanden rigtig godt. Vi hænger i samme omgangskreds, men vi laver forskellige ting og alle er dope på deres egen måde. Navnet er inspireret af den bølge der kom af ny West Coast musik fra USA, og vi læner os op af tanken om at lave en revival af den danske West Coast bølge, der især var i Århus og på vestegnen. Det er egentlig det, som vi prøver at skabe, vi er fra Århus men jeg har efterhånden boet og arbejdet på vestegnen i mange år, og føler lidt at jeg også er repræsentant derfra, udover at begge vores producere er fra henholdsvis Brøndby Strand og Ishøj. Så vi prøver at samle den nye generation under én familie, som så er Ny Vest.

Young: Ny Vest består af mig – Young, Ali Sufi, Afshin, Majid fra Majestical Entertainment, Kewan, Afghangsta, Özcan, André, og flere, som jeg glemmer lige nu. Vi har samlet folk med en masse forskellige kompetencer, hvor vi har sagt til os selv, at i stedet for hele tiden at gøre tingene individuelt, så vil vi slå os sammen og gøre det ordentligt og mere organiseret.

Ali Sufi: Så Ny Vest er et tag – eller et netværk, som vi alle kan arbejde ud fra og som vi kan stå inde for.

Når man følger jer på de diverse sociale medier, og sådan umiddelbart kigger på dine udmeldinger Ali, så ser det ud til, at I er rimelig politiske i jeres budskaber, er det noget I er beviste omkring?
Ali Sufi: Det skyldes nok, at jeg også har et liv ved siden af, hvor jeg er politisk aktiv. Jeg læser som sagt Samfundsvidenskab på RUC og er så også blevet næstformand i Ny Dansk Ungdomsråd, fordi jeg gerne vil være med til at præge noget, hvor folkene bag tog det seriøst. Integrationsministeriet og DUF er bag, og alle medier har taget det seriøst. Som en person der er meget aktiv, har jeg fundet ud af, at man kan få ting gennemført.

Jeg har ikke lyst til at være en del af det etablerede politiske spil, de politiske partier de mener alt mulig bullshit, fordi de er låst fast af magtkampe, og det er derfor jeg bruger rapmusikken, fordi jeg kan tale om alle de ting som har med folks virkelighed at gøre, men som politikerne har lagt låg på, som værende ting der ikke skal snakkes om i den offentlige debat. Generelt er det masser af ting som man ikke kan få lov til at snakke om, i den offentlige debat.

Alle de folk der er rundt omkring os i Ny Vest, er folk der på den ene eller anden måde har gennemgået sociale lidelser, som de omsætter til kreativitet. Det er spændende at arbejde med, og sådan som det postmoderne samfund har udviklet sig, så er det netop dér at man kan røre ved folk og appellere til, at man forholder sig til sin hverdag. Vi – eller jeg, er ikke ude på at pådutte folk bestemte meninger, det handler mere om at fortælle om virkeligheden, på alle måder.

Du har for nylig skrevet en artikel på samfung.dk, som har fået lidt opmærksomhed, idet du appellerer til et større sammenhold på den danske hip hop scene, som du oplever, er opdelt i to lejre – en sort og en hvid, er det noget du vil uddybe lidt?
Ali Sufi: Ja selvfølgelig, det som den artikel gik ud på, var at konstatere at der findes to verdener inden for dansk hip hop, og den ene verden kigger ikke på hvad den anden laver og omvendt, selv inden for undergrunden, kan man se at der ikke bliver lavet så meget krydssamarbejde.
Jeg tror sproget er det vigtigste element. Mange ”sorte” rappere snakker anderledes, og generelt i det danske samfund, har der altid været meget fokus på sprog. Og det udtrykker sig så også i hip hop kulturen, hvor man især kan møde producere og folk i branchen, som har svært ved den måde vi formulerer os på, blandt andet på grund af vores accent. Folk som Marwan har haft vanskeligheder ved at komme af med sin ”perker” stempling, fordi han taler dansk på en anderledes måde, og det tror jeg er den største barriere som skal brydes.

Young: Min forhåbning er, at vi kan være med til at tage skridtet nærmere, for at netop den barriere kan blive brudt. Det handler om de små forskelle, og det er ikke fordi vi kan samle hele den danske hip hop scene på en dag, men det er ikke nogen hemmelighed at barrieren findes, og det ved folk i miljøet også godt. Men der er ingen der snakker om det, derfor synes jeg at det var fedt at Sufi tog det op, og jeg håber at mange får det læst, så det kan blive noget vi alle tænker over.

Ali Sufi: Det handler nemlig bare om at snakke om det, alt skal tages i små skridt – det er dem der tæller.

I har været gode til at skabe opmærksomhed omkring jer selv, og har umiddelbart fået rigtig god respons på kryds og tværs af hip hop miljøet. Kan I fortælle lidt om hvad vi kan forvente os i fremtiden, og hvad der er af konkrete ting at se frem til?
Ali Sufi: Jeg føler at jeg er klar til at steppe mit game op nu, jeg har arbejdet på mit album i 3 år, men lyden bliver hurtigt forældet og det bremser mig mentalt. Jeg har til gengæld undergået en udvikling sammen med min producer Elegal Jointz, som jeg tænker, er på tide at vise folk nu. Så nu har jeg bare fastsat det, albummet kommer ud inden verdenen går under (griner) altså d. 21. december 2012, og jeg håber at vi alle overlever til at opleve og nyde albummet (griner).

Jeg startede det hele med denne her street-single, som jeg lige har udgivet [Kast de V’er op] og så kommer der endnu en street single, der går under navnet ”Jeg så på”, som der så også kommer en video til – den burde ramme inden for en måned. Fra dét track begynder jeg også et mere officielt samarbejde med Majid som min promotor. Efter det, er jeg så klar med den første reelle single fra mit projekt, med et track der hedder ”Blasfemi”, som jeg virkelig glæder mig til at få ud til folket, og der er helt klart en rød tråd i de her indledende udgivelser, som jeg håber folk vil komme til at se, når alle sangene er ude.

Young: Jeg har altid været meget selvkritisk, og har aldrig lagt noget ud overhovedet før nu. I alle disse år har jeg bare skrevet, skrevet og skrevet, plejet mit talent og forsøgt udvikle min lyrik – øvelse gør mester (griner). Så har jeg også fået en masse erfaring af at arbejde med folk som Ezi Cut, Pilfinger, Pitchshifters og nu Kewan, og det har helt klart gavnet mig, og forbedret kvaliteten af musikken. FOKMEDMIGNU! var derfor et nummer, som skulle fange folks opmærksomhed og få alle til at kigge denne her vej. Det var provokerende og det var flabet, men det var nødvendigt – især fordi det var det første udspil. Der er et par andre numre vi kommer til at smide ud til folket, som også har samme funktion og som selvfølgelig alle er produceret af Kewan.

Mere konkret, har jeg også lige fået en rigtig god feature på remixet til Rasmus Thudes nye single ”Til månen og tilbage igen”, som er produceret af Pitchshifters, og så er vi også i gang med et remix til FOKMEDMIGNU, hvor Kewan har lavet et helt nyt beat og hvor vi netop har samlet folk på kryds og tværs. Visionen har været at samle nogle fra den nye generation med nogle af de etablerede. Så jeg kan sige at Per V er på, Pede B er på, så er der Negash Ali og KIDD, som vi også har fået med. Vi gør det her for hip hop, der mangler nogle posse-tracks i dansk hip hop og noget sammenhold på kryds og tværs, det er det remixet skal bringe til bordet. Det vi konkret prøver med tracket, er at bygge broer mellem legenderne og de nye drenge på blokken.

Netop ”at bygge broer” virker som en gennemgående tænkning hos mange i den nyere generation af hip hop miljøet, som man eksempelvis ser hos B.O.C., Hvad Evigt? og nu også Ny Vest, hvorfor tror I at det er?
Ali Sufi: Jeg tror der har været en stor identitetskrise i dansk hip hop, som uden tvivl var forsaget af LOC og hans XXCouture album, som i høj grad var en milepæl for hvordan dansk hip hop også kunne lyde. Desværre opstod der en krise, hvor mange følte at de pludselig blev nød til at lave noget der lød som hans for at blive hørt. Nu er vi endelig på vej ud af den stilstand og man kan mærke at folk gerne vil lave musik efter deres eget hoved igen, og det er bare så dope at være en del af.

Vi elsker hvordan den nye generation er ved at udvikle sig, alle er på deres grind og spytter tracks ud til højre og venstre, og det gør bare gamet federe at være i, fordi alle folk lige pludselig kigger og kan mærke at der sker noget uvikling. Scenen er ved at få en revival, det er fedt at se de unge være sultne igen, og at være en del af det.

Hvis man gerne vil opleve jer eller Ny Vest familien live, er det så noget man kan forvente i den nærmeste fremtid?
Ali Sufi: Vi optræder her til Start! Festivalen torsdag d. 16. juni hvis man gerne vil opleve os, og så vil jeg ellers bare anbefale at man følger med på vores Facebook og Twitter profiler, hvor vi altid opdaterer med den slags, og så kan man altid kontakte Majestical Entertainment eller henvende sig direkte til os, hvis man vil have os ud at spille.

Er der nogen sidste kommentarer I vil have skudt ud til folket, inden vi siger tak for denne gang?
Young: Jeg vil gerne benytte muligheden til at afklare en enkelt ting. Der er en lille misforståelse omkring mig, som går på, at folk tror jeg hedder Young Musique. Mit rap navn er Young – bare Young, det er jeg blevet kaldt siden jeg var lille i Århus, af alle mine venner og bekendte, så det har jeg altid heddet – og vil altid hedde. Så er det på plads (griner). Ud over det, så skal i selvfølgelig bare alle sammen følge Ny Vest bevægelsen.

Ali Sufi: Og husk at Ny Vest er forskellige kunstnere, det man får fra Young er helt anderledes end det man får fra mig, vi har eksempelvis også Afshin, som er den danske Nate Dogg der snart kommer ud med noget shit – så hold øje med den danske Nate Dogg (griner). Ny Vest, peace.