På rigtig mange områder så havde jeg totalt undervurderet The Roots, uden rigtig at være klar over hvorfor. På den ene side, havde jeg frygtede jeg at der ville gå "hip-hop-band-pleaser-pøblen" i den, mens jeg på den anden side, også vidste at The Roots aldrig ville slippe godt fra et set der udelukkende var sammensat til nørder som mig, der mest af alt kun ønsker at høre Undun fra start til slut.

Heldigvis for mig, så er The Roots dog langt mere intelligente end mig, og de formåede at stable et show på benene, der ud over at appellere til både nørderne såvel som pøblen, endte med at være ét af de bedste og mest veludtænkte hip hop shows, jeg (måske) nogensinde har oplevet.

Med Black Thought som styrmand, var energiniveauet højt helt fra starten, idet de åbnede ballet med en hyldest til Adam "MCA" Yauch, med en cover version af Beastie Boys' "Paul Revere", der med Questlove som backup rapper fik koncerten skudt gevaldigt godt i gang.

Derefter blev momentum opretholdt med "The Next Movement", "Proceed" og ikke mindst "Get Busy", som på dejlig vis gled over i Kool & The Gangs "Jungle Boogie" og en hæsblæsende tromme/percussion opvisning af Questlove og co.

Generelt var showet præget af en del lange mellemspil, og selvom man umiddelbart kunne forestille sig at det kunne trække lidt af momentum ud af koncerten, så vil man blive overrasket over hvor livsbekræftende det kan være at opleve en vaskeægte tuba/sousafon solo, der blev leveret med så megen overskud og energi, at man godt kan forstå han har fået tilnavnet Tuba Gooding Jr.

Det efterfølgende "Break You Off" fastholdt publikum i stemningen, og blev ført over til en helt fantastisk og energifyldt fortolkning af "You Got Me", som førte til en ligeledes imponerende guitar solo, som kulminerede i cover versioner af Guns'n Roses' "Sweet Child O' Mine" og George Thorogood & The Destroyers' "Bad To The Bone", det var rent ud sagt fantastisk, og fungerede helt perfekt i denne festival sammenhæng, hvor flere tydeligvis kun var kommet for at høre hittet.

En time inde i koncerten, var The Roots stadig lige energifyldte og det karismatiske bands krumspring smittede tydeligvis af på publikum, hvoraf mange stod og ventede på Bruce Springsteen. Selv De, måtte dog overgive sig, da bandet begiver sig ud i "Apache" fra The Amazing Bongo Band, som intro til titeltracket fra "How I Got Over".

Efter lidt over en time er The Roots klar til at takke af, men ikke uden at vende tilbage med en hæsblæsende version af "The Seed 2.0" som toppes af med en fortolkning af Curtis Mayfield's "Move On Up", for derefter at føre over i en ekstremt højenergisk coverversion af Kool G. Rap's "Men At Work", alt imens bandmedlemmerne løber rundt i fotograven med deres instrumenter. Alt i alt, en fantastisk afslutning på en usædvanlig gennemført koncert, hvor selv de mest hardcore Bruce Springsteen fans måtte overgive sig, da Black Thought triumferende skråler ud over festivalpladsen "CAN YOU DIG IT!?"

Alt spillede simpelthen denne lørdag eftermiddag foran Orange scene, lyden var usandsynlig god, Black Thought havde ingen problemer med at fylde den store scene, og bandmedlemmerne var veloplagte, med masser af overskud og finurligheder i spillet. Og selvom jeg måske savnede numre fra den nye plade, så ved jeg godt inderst inde, at The Roots ved præcis hvad der fungerer og hvornår, og så kan jeg kun krydse fingre for at de rammer et mindre venue snart, til en front-to-back gengivelse af "Undun".