Der er noget umådeligt interessant ved Wiz Khalifa, der for mig rækker langt ud over hans musik, som jeg blankt vil indrømme ikke umiddelbart har imponeret mig - ud over en enkelt afstikker eller to. Det er derimod dét faktum, at Wiz repræsenterer en ny generation af rappere, som i høj grad har formået at gå deres egne veje og opbygge store og loyale fanbaser, ikke alene gennem deres musik, men i langt højere grad gennem deres attitude, livsstil og ikke mindst livsanskuelser, som en stor del af ungdommen kan relatere til.
Nu er Wiz så klar med sin debut, og han bliver i den henseende interessant, dels fordi han er den første - i ovennævnte generation af nye rappere, som får udgivet en regulær "major-label" debut, men især fordi det er spændende at se hvor meget af hans individualitet og selvbestemmelse, der rent faktisk får lov til at gennemsyre sin debut, eller om det hele er sammensat af "a mountain climber, who plays an electric guitar" - google it.
Fra aller første nummer står det klart, at der er noget lidt... underligt - lad os sige det sådan, ved dette album. For med et åbningsnummer - When I'm Gone, der minder utrolig meget om et afslutningsnummer, bliver man faktisk lidt forvirret. Det viser sig dog hurtigt, at åbnings nummeret ikke alene er et af albummets bedste tracks men at det også i utrolig høj grad repræsenterer det som Wiz Khalifa eller pladeselskabet, har haft af visioner for pladen - med tryk på "visioner".
I lige netop dette tilfælde vil jeg dog vove pelsen og sige, at pladen i høj grad repræsenterer de visioner pladeselskabet har haft - eller rettere; jeg HÅBER at pladen i høj grad repræsenterer de visioner pladeselskabet har haft. Dels fordi det rent ud sagt er en rigtig dårlig plade, men hovedsageligt fordi Wiz Khalifa virker direkte ligeglad, og til tider skraber et niveau som er direkte utilgiveligt for en rapper i hans situation.
Helt konkret - og for klarhedens skyld, så vil jeg sige at der er gået Nicky Minajificering i den, hvor det bliver helt tydeligt at pladeselskabet, ikke helt har vidst hvordan de skulle gribe en kunstner som Wiz an, hvilket har fået den konsekvens at de har prøvet at dække sig ind på alle fronter, i et forsøg på at tilfredsstille alle lige bortset fra hans kerne fans - eller det er i hvert fald hvad jeg prøver at overbevise mig selv om.
I stedet for karismatisk laidback "stoner rap", krydret med et enkelte anthem her og der, er det blevet til overfladisk klappe kage kærlighedsrap med syngende frat-boy omkvæd, og fremstår derved som en konstant påmindelse om, hvor forfærdelig skabelonspræget den amerikanske mainstream (rap) er blevet. Det største problem er dog, at det bliver utrolig svært at finde Wiz Khalifa imellem alt roddet og man ender konstant med at sidde og tænke på andre kunstnere, og så bliver det seriøst problematisk, når kunstnerne som popper ind i hovedet er folk som Miley Cyrus eller Rebecca Black - JA! så langt nede er vi i det lyriske niveau som Wiz frembringer på denne plade.
At fremhæve numre på denne plade, er i og for sig omsonst, hovedsageligt fordi de gode numre er nærmest non-existente og antallet af decideret dårlige numre er overvældende, jeg vil dog gerne fremhæve det førnævnte åbnings nummer og så nummeret "The Race", som faktisk er de to tracks som rent faktisk fungerer, og så selvfølgelig "Black & Yellow", som også er at finde på pladen.
Alt i alt, kan man jo sige det er en rimelig skuffende affære, det virkelig sørgelige synes jeg dog opstår, idet man ved, at utrolig mange vil lytte til denne plade og stille sig tilfredse, ud fra en forestilling om, at Wiz Khalifa på en eller anden måde repræsenterer "dem". Derfor er kritik mod ham og hans Taylor Gang - ligesom den kritik der har været mod Odd Future, ofte blevet afskrevet med frasen "you don't get it", der nærmest har fungeret som en form for blanko-check der kan afskrive enhver opførsel eller - i dette tilfælde, ethvert produkt.
Der er nok ikke så meget jeg kan sige til netop dem, som vil få dem til at ændre holdning til udgivelsen, ligesom jeg ikke er et sekund i tvivl om, at den nok skal gå hen og blive en bragende succes i guds eget land. Alle andre vil nok have bedst af at holde sig langt væk fra denne plade, og selvom min karaktergivning i nogen øjne kan virke hård, så skyldes det udelukkende at dette uden tvivl er én af de værste stort-opslået "major-label" rap-debut udgivelser, hvis lige ikke er set siden Wale's "Attention Deficit" - som denne plade deler utrolig mange (ikke musikalske) lighedstræk med.
11 kommentarer
Anonym
30.03.2011, 07.36
Troede virkelig jeg var den eneste med den holdning. -03 er ikke engang at overdrive, det er godt nok sjældent, at jeg bliver skuffet på det klammeste! Men dette album .... det burde ikke engang få ord med sig.
Helt enig med anmeldelsen! Thumbs up!
Unknown
30.03.2011, 10.54
Shiiiiiiit! -03 til Wiz! Thats bad!
Jeg har ikke hørt pladen endnu, men så frem til at høre et album fra manden, da jeg personligt slet ikke har kunne forstå hypen omkring ham. Tjo, han har da haft et par fede beats og omkvæd, men som rapper har han hele tiden, for mig, fremstået virkelig uinteressant. Det er lidt som om, at det han kan, er hørt mange gange før (og også virkelig meget bedre).
Jeg håbede pladen ville lave lidt om på mit billede, men anmeldelsen ser jo desværre ikke rigtig ud til det. Hvad fanden er det egentlig, der har skabt hans hype? Er det bare swag-tøj-være-sej-i-interviews-attitude? Please sig vi ikke er derude, hvor den slags halløj kan give SÅ MEGET opmærksomhed...
MORT
30.03.2011, 13.41
Du skriver at han er den første af "en ny generation" af rappere der har udgivet en major label plade. Nu kan man jo definere det på mange måder men er Drake, B.O.B og Curren$y ikke i den samme kategori af "nye" rappere?
De udkom jo på henholdsvis Universal, Atlantic records og Def Jam (dog via Cash Money og Grandhustle men alligevel)
tba
30.03.2011, 14.51
@MORT - Det synes jeg ikke de er, for så kunne jeg være gået endnu længere tilbage og taget Kid Cudi, Asher Roth, Wale, Lupe og Wale, som jeg synes i højere grad er den type kunstnere som Drake, B.o.B. og Curren$y er...
Wiz og OFWGKTA skiller sig ud på nogle helt specifikke punkter, som overhovedet ikke har med deres musik at gøre, og som kommer til at sætte standarden for hvordan pladeselskaber udvikler og finder talenter de næste par år - hvis altså ikke det hele flopper.
Anonym
30.03.2011, 17.24
Men OFWGKTA har da noget mere at have det i, syntes du ikke?
Jeg har kun hørt en smule Wiz og der har da været et par gode numre imellem, men overordnet står han for mig som en halv-dårlig version af Snoop. Tror jeg stoler på din anmeldelse og holder mig fra den plade. Frat-boy omkvæd, Nicky Minajificering og REBECCA BLACK (seriøst??) siger alt...
-Ejgilo
tba
30.03.2011, 19.44
@Ejgilo - jo, det har de vel, men hold kæft jeg er spændt på at se/høre hvor meget de bliver nød til at tilpasse sig, for at passe ind i den gængse hit-skabelon - hvis det er den route de tager.
Skarp - 100%
31.03.2011, 01.26
Blev desværre også skuffet - har ellers godt kunne lide Wiz' mixtapes (som en af de få kan jeg næsten udlede!)
Synes ellers han havde fundet sin egen lille niche med det du kalder laidback 'stoner-rap'. Er egentlig (mere eller mindre) ligeglad med lyrikken. I Wiz' tilfælde handler det for mig mere om hele viben (beats, karisma etc. - 'swag')...
Nå, men fuck det...hvorfor overhovedet signe med et major label, når de fucker up så groft?! Kunne godt forestille mig at major labels så småt er på vej ud, men det er en helt anden diskussion!
Rune
31.03.2011, 17.33
Bare rolig Skarp, du er ikke den eneste der har været nede med hans mix tapes! Har ikke hørt Rolling Pappers endnu, men det kommer jeg nok heller ikke til forløbig. Men som du siger, så er det hele viben der gør Wiz så fed!
Anonym
31.03.2011, 19.33
Tjaa, Yonkers er nok det mest populære nummer fra OF og det nummer er jo fuldstændig kompromisløst. Hvornår har du sidst hørt en rap-single uden omkvæd? Jeg syntes også de har en meget mere defineret og distinkt lyd end Wiz. Når man tænker på at en af Tylers største inspirationskilder er N.E.R.D. syntes jeg det er bemærkelsesværdigt hvor lidt kommerciel deres lyd er.
-Ejgil
MORT
01.04.2011, 13.37
jeg har nok bare svært ved at se Wiz skiller sig ud på nogensom helst måde (i modsætning til f.eks B.O.B, Drake og Lupe)
og albummet er godt nok skidt
HenrikJ
03.04.2011, 16.42
Er enig med alle i at albummet er skuffende, men man kunne ligesom se den komme. Cabin Fever som er det sidste officielle mixtape inden Rolling Papers var også ret mainstream. Derimod Kush and OJ, der kom inden hans forrige album Deal or no Deal er et af mine yndlingsmixtapes. Det er den stil han skal køre. Albummet er for den sags skyld også fedt.