Twista - Resurrection


Tilbage i 1992 var Tung Twista the talk of Hip Hop land, ikke alene havde han sikret sig den første udgivelse under Steve Rifkinds nye selskab Loud Records, men han havde ligeledes sikret sig en plads i Guiness Rekordbog, som verdens absolut hurtigste rapper, en rekord som han holdt indtil 1998.

Til trods for den store mainstream hype, formåede Twista ikke at fange sit publikum med sin debut - "Runnin' Off at da Mouth", og Loud Records valgte derfor ikke at forlænge kontrakten med Mr. Tung Twista. Derudover var andre røster i Hip Hop land ude efter Twistas popularitet, hovedsageligt Treach fra Naughty By Nature og The Beatnuts, som mente at Twistas hurtige flow, blot var et gimmik til at skjule manglende indhold i teksterne.

Netop denne kritik, er katalysatoren for Twistas andet album og ikke mindst hans officielle navneændring fra Tung Twista til blot Twista. På albummet har Twista nemlig lagt det hurtige flow på hylden, i et forsøg på at bevise én gang for alle, at han har en lyrik, som kan matche hans flow.

Albummet fik aldrig en proper udgivelse, og i stedet var den kun at finde hos lokale pladebikse i Chicago. Rygter vil sige at der kun blev trykt 800 promo eksemplarer af den eftertragtede CD, som ganske enkelt ikke havde pladeselskabets opbakning. En anden historie lyder, at albummet ikke kunne markedsføres ordentligt på grund af Commons plade af samme navn, hvorfor Atlantic udelukkende valgte at distribuere albummet i Chicago. Hvis albummet dog så en proper udgivelse i Chicago alene, virker det underligt at der ikke skulle være flere eksemplarer i omløb, specielt taget Twistas hype i betragtning, derudover virker det som et rimeligt underligt ræsonnement, specielt fordi det hverken havde gjort fra eller til, med en større distribution af albummet, med eller uden markedsføring, især med et stort selskab som Atlantic i ryggen.

På Resurrection er Twista som sagt ude på at bevise noget, det kan mærkes og derfor er albummet på mange måder ét af hans absolut bedste. Ud over at indeholde det fantastiske diss track "Suicide" - henvendt mod Treach og Beatnuts, er pladen også spækket med dystre og lækre produktioner, som bliver bakket op af en utrolig sulten Twista - blot endnu et bevis på, at de fleste Hip Hop udgivelser fra denne periode ikke kunne gøre meget forkert. Snyd ikke dig selv for denne glemte plade fra 1994, der har fortjent en langt større plads i Twistas historie end den umiddelbart har fået.