Har man ikke hørt om KIDD, så har man enten levet under en sten det sidste halve år, eller bevidst vendt det døve øre til hver gang hans musik er blevet nævnt eller spillet. For der skal ikke lægges skjul ved at KIDD deler vandene, især i hip hop miljøet, som han meget tidligt er blevet tilknyttet. Men er det egentlig fair overfor KIDD at kalde ham for hip hop kunstner, og er det overhovedet sådan han opfatter sig selv?

Efter flere månederes vedvarende kontaktforsøg, fik jeg endelig muligheden for at sætte mig ned med KIDD, hvor vi fik os en lang snak, om det at være inspireret af hip hop uden at anse sig selv som hip hop kunstner, om hans visioner og fremtidsplaner, og ikke mindst om hvilket tomrum han selv tror han har udfyldt på den danske musikscene.

Man har efterhånden hørt en del om dig, men vil du være sød at fortælle lidt om hvordan det hele egentlig startede for KIDD?
Jeg begyndte at lave musik, da jeg var 13 eller 14. Så fik jeg en fruity loops demo pakke, og så blev det pludselig meget lettilgængeligt at begynde at lave beats, fordi man bare kunne sidde i fire takter og lave loops. Det var egentlig min begyndelse, og når jeg lytter tilbage på det, var det virkelig noget lort. Men det lærte mig nogle helt standard ting som jeg kunne bruge når jeg lavede musik. Jeg interesserede mig meget for det, og jeg prøvede og prøvede, og kunne ikke rigtig forstå hvorfor folk ikke gad lytte til det.

Derfor stoppede jeg lidt i en periode, men så begyndte jeg at komme i ungdomshuset og blev meget interesseret i break-core, drum-n-bass og det der blev starten af dubstep – som var lidt anderledes end den vi kender nu. Efterhånden begyndte jeg at blive meget glad for at DJ’e, der var jo piratradioen dengang, og deres holdning var meget skarp omkring hip hop, som jeg elskede. Deres holdning var, som udgangspunkt at ALT hip hop var sexistisk og homofobisk, så det var fedt for mig – allerede dengang, at kunne få lov til at spille ting for dem, der viste mangfoldigheden i hip hop.

Som enhver anden med baggrund i hip hop, freestylede jeg. Efter en tid mødte jeg så Topgunn og han synes fandme det var svedigt den måde jeg rappede på, så vi begyndte at lave ting sammen.

Der er mange som klandrer dig og ikke mindst din stil, hovedsageligt fordi der hersker noget tvivl omkring hvorvidt du mener det ”alvorligt” nok – om man vil, hvordan har du det med det?
Altså, det er vigtigt at forstå, at det jeg laver, det er for sjov. Det er ikke fordi jeg ikke har en holdning, det er ikke fordi jeg er ligeglad, men jeg synes bare det er så kedeligt at stå foran et kamera og sige; prøv at se hvor hård jeg er, hvor sej jeg er eller hvad for noget tøj jeg har på. I stedet vil jeg meget hellere køre på de samme elementer og lave grin med det. For de rappere du ser i Danmark, de har det ikke – selvom alle gerne vil have det (griner).

Jeg synes det er bedre at have selvironi omkring det, og så lave musik som gør folk glad. Det er måske også derfor det er gået så godt for mig. Det er fordi man kan mødes i min musik, man behøver ikke at have en holdning, eller være imod nogen, man er der for at grine og have det sjovt.

Hele grundelementet for det første projekt [Mine Venner Snakker EP] var jo at tage i studiet og tage det alvorlig, vi vidste det skulle være en rigtig EP. Men lige pludselig så sad man der i studiet, og drak øl og røg joints, og opdagede at man kunne lave musik der var sjovt, og som havde lige så mange holdninger som de andre rappere. Hvis man lytter efter, så kan man jo høre at der er lige så mange holdninger i mit, som i dem der står og tager sig selv pisse alvorligt.

Føler du at din musik er personlig, når du selv pointerer at det i og for sig er en ”karaktér”, som ikke skal tages alvorligt?
Nej, eller jo det er selvfølgelig personligt fordi det er mig der fremfører dem. Men på den anden side, så er det jo bare røver-historier. Du går ikke ud og kritiserer Mads Mikkelsen, for ikke at være en viking. Du går ikke ud og tæver en forfatter fordi hans historier ikke er virkelige, og sådan er mine historier også.
Det er også fordi hip hop miljøet altid har været meget hængt op i at være ægte. Men jeg har det sådan her; man behøver ikke at snakke om at være ægte, hvis man er det. Hvis man råber meget højt om noget, så er det som regel for at bevise noget som ikke er der.

Når du selv nævner hip hop og hip hop miljøet, ville du så selv kategorisere dig selv som en hip hop kunstner – som så mange andre har gjort?
På ingen måde. Men man kan ikke komme uden om, at siden jeg var gammel nok til at begynde at gå op i musik, så har det været hip hop. Og det var hele mit liv. I mange år gik jeg meget op i, at man ikke måtte høre andet end hip hop, og det er noget mange har været igennem. Om man vil det eller ej, så er jeg selvfølgelig blevet inspireret af de kunstnere jeg lyttede til, og jeg er kun glad for at det er hip hop kunstnere. Men så er der selvfølgelig så mange andre ting der gør, at man ikke kan kalde det jeg laver hip hop.

Du fremhæver selv at hip hop har været en stor del af dit liv – og måske i høj grad stadig er det, generer det dig, at netop store dele af hip hop miljøet har været ude og kritisere din stil, når nu du selv siger, at det ikke er hip hop musik du laver?
Jeg griner af det. Folk i det københavnske hip hop miljø har kendt mig i mange år. Jeg har stået på Loppen da jeg var 13 og hoppet rundt inde på Ungdomshuset selvom mine forælde sagde jeg ikke måtte. Jeg har brugt så mange år af mit liv på at dyrke hip hop, at jeg simpelthen synes det er så latterligt at de kan blive ved. Jeg ønsker ikke at være en del af hip hop miljøet mere, men hip hop er min baggrund, det var nærmest min religion da jeg var ung. Nogle har islam, andre har biblen, men jeg har haft hip hop og sådan er det bare. Jeg har været lige så fanatisk med det som de har.

Jeg er ikke fra den nye skole, hvor man ikke må kritisere. Men jeg synes det skal være konstruktiv kritik. Det er virkelig, virkelig vigtigt. Og det gør ondt, det gør det. Men konstruktiv kritik, det kan du ikke sige ja eller nej til, du kan bare tage det til dig og det kan gøre ondt, men sådan er det bare. Jeg oplever aldrig at hip hop miljøet skriver noget brugbart, det er altid bare hjernedød kritik, som jeg kun opfatter som en jalousi ting, fordi jeg har fået 100 gange mere eksponering end de har og på kortere tid end dem, så det må jeg bare grine af.

Det er nemlig rigtigt, at du er blevet helt massivt eksponeret på utrolig kort tid. Hvorfor tror du at det er? – hvad er det du har kunnet udfylde på den danske musik scene, som andre ikke har?
Jeg ved det virkelig ikke, og jeg tænker over det så meget – hele tiden. Det er jo ikke engang for at spille stor, men jeg tror ikke der er nogen musikker i danmarkshistorien der har gjort hvad jeg har gjort på så kort tid, det tror jeg virkelig ikke. Og det har været fucking hårdt arbejde, men det har også været sjovt.
Jeg har tænkt sygt meget over det. Hvad er det jeg har fyldt ud? – det er der ingen som ved, alle er uforstående overfor det, jeg er uforstående. Men jeg tror noget af det handler om, at min musik er meget åben. Du kan være hippien der kommer nede fra folkets park eller Medina der kommer rullende i en stor Mercedes, så er det lige meget, for der er ikke nogen rammer for hvem der lytter. Det tror jeg gør det lettere, fordi man ikke skal have nogen tilgang eller holdning til det, det er der bare. Men jeg ved det fucking ikke, for hvis du lytter til den første EP, det hele er bare så slummet (griner).

Vil du gerne fortælle lidt om Cheff Records, hvem I er og også lidt om årsagerne bag det at lave jeres eget pladeselskab?
Okay, vi er Eloq, Topgunn, Jamel, Klumben og selvfølgelig KIDD, så kommer der to nye med snart. Vi lavede Cheff Records, fordi det er for kedeligt når vi kommer til de forskellige pladeselskaber. Jeg har fået tilbudt en del pladekontrakter, men det er altid under gamle forhold. De vil eje mastereringerne, de vil eje indspilningerne, men hvad er det de kan gøre for mig? Det er mine venner der laver musikken, det er mine venner der laver videoerne, det er mine venner der hyper os, vi kan alt og vi laver alt, så hvorfor skulle de eje det?

Så det var derfor vi lavede det, og det er et kæmpe arbejde, meget mere end vi var klar over. Vi går ikke vildt meget op i penge, men nærmest lige meget hvilken holdning man har, så giver det jo ikke mening at man laver alt arbejdet, men at der er andre som ejer det. Hvis jeg laver noget, så vil jeg gerne selv eje det og styre hvor og hvad det skal bruges til, og det synes jeg kun er rimeligt.

Indtil videre så har du udgivet én gratis EP og ellers har det kun været muligt at høre dine nye numre på Youtube, kan du fortælle lidt om overvejelserne med hensyn til dit næste projekt?
Altså, man vil altid kunne downloade min musik gratis fra computeren, du ved det, alle ved det. Jeg har ikke noget imod piratkopiering overhovedet, jeg mener det er fremtiden. Men grunden til at vi eksempelvis ikke har sat noget op fra det nye projekt, er ganske enkelt at vi gerne vil prøve at lave en levevej ud af det, det er en ærlig sag. I 2011 er det ikke længere de store pladeselskaber det går ud over når du downloader, men kunstnerne, og det er det vi håber der er noget bevidsthed omkring.

Det betyder også, at vi gerne vil lave et ordentligt album. Jeg vil have at det skal være sådan, at det bare er banger på banger, samtidig med at folk er glade. Når folk lytter til mit album, så skal det gøre dem glade og det skal være ordentligt. Jeg er ligeglad med om du lytter med på dit Funktion One anlæg eller en lorte bærbar, det skal lyde ordentligt og det er også en stor del af arbejdet.

Når albummet er færdigt, så kommer det op på iTunes og så må folk selv vælge. Men jeg håber folk er bevidste om, at der ikke er noget stort pladeselskab der tager en bid, og at pengene ryger i vores lommer der har lavet alt arbejdet. Og som det er med den slags, jo flere penge vi kan tjene, jo flere ting kan vi udgive.

Vil du fortælle lidt om den nye plade, eller vil du gerne holde det ind til kroppen lidt endnu?
Whoaaaaa, det kan jeg godt… lidt. Det er en blanding af en EP og en plade (griner). Den er simpelthen blevet så fed. Jeg vil sige at min selvtillid er i orden med denne her.

Jeg vil altid være loyal overfor Jamel [Sundoo], men vi har snakket om at arbejde med nogle andre, så vi kan få lavet en video til hvert track med forskellige temaer. Det vil jeg rigtig gerne. Ellers kommer der til at være Skør Mand, Shaq Boosey og Eloq som laver beats til det meste. Så har vi også fået et Partners beat, et fucking vildt Pillfinger beat og hvis vi når det i tide, så kommer der også et sindsygt nummer med mig og Stanley [Most], som kommer til at hedde ”Originalitet er lig med Dominans” (griner), men det er ikke sikkert det bliver færdig i tide.

Vi begynder nemlig allerede at smide de første ting ud i næste måned [september] hvis alt går efter planen.

Du har jo allerede arbejdet med en del etablerede kunstnere, skal vi ikke bare tage dem fra en ende af  hvad er dit forhold til Pato, som fra starten af har været tæt knyttet til din musik?
Mig og Pato har kendt hinanden i mange år. Han har bare altid været god stil og har egentlig altid været lidt ligeglad, altså med business delen. Han har bare gerne ville arbejde sammen med mig, derfor har det været et trygt forhold, for han har aldrig haft nogen bagtanker omkring mig.

Så er der selvfølgelig det meget omtalte Nik & Jay track [Gi' Mig Dine Tanker pt. 2], hvordan kom det egentlig på plads?
Der er mange – og det er ikke kun i hip hop miljøet, der bliver ved med det nummer. At jeg ikke holder det ægte og jeg ved ikke hvad. Jeg har ikke nogen større intellektuel og kunstnerisk holdning til det. For mig at se, er det bare det, at jeg kunne lave et nummer med Nik & Jay, hvorfor skulle jeg ikke gøre det?

De hev bare fat i mig, og så sagde jeg okay. Om man vil det eller ej, så er Nik & Jay dansk folkeje og har været en del af 10 års dansk musikhistorie. Når man kigger tilbage om 30 år, så har der været et musikalsk kapitel med mig involveret, og så kan jeg også dokumenterer min fortid. Det kan godt være jeg laver ét nummer med Nik & Jay, men folk glemmer lynhurtigt at jeg også lige laver ting sammen med Slumbanan og Danni Toma.

Så ja, jeg har lavet et nummer med Nik & Jay, og jeg syntes det var fucking griner. Så kan det rende mig hvad folk siger.

Sidst med ikke mindst, er der den meget omdiskuteret Medina kollaboration, som man har kunne følge med i, på både Facebook og Twitter – kommer vi nogensinde til at høre det track?
Det kommer ikke, det er slet ikke lavet færdigt. Medina ringer ikke mere. Jeg er ikke interessant mere, fordi jeg ikke gider skrive under på Label:Made [Medinas pladeselskab]. Så er jeg ikke så interessant mere(griner). Man kan sige meget, men jeg er ikke nogen luder, det er jeg ikke, og mere er der ikke i dét.

Hvilke visioner og drømme har du med musikken?
Hmm, altså jeg vil da gerne leve af musik. Fordi det er det jeg kan finde ud af. Jeg kan ikke finde ud af at gå i skole, musik det er det jeg kan finde ud af. Så jeg håber at denne her EP bliver så god, at jeg har nogle måneder hvor jeg kan leve af den – og det er den.

Og så vil jeg gerne prøve at lave et ordentligt album, et album som er uforglemmeligt.

Ville det så blive samme stil, eller kan man forvente sig noget helt andet fra KIDD?
Jeg kan ikke overskue at have det så sjovt mere (griner). Jeg ved ikke om der kommer mere seriøsitet, men det ville i hvert fald være med nogle andre emner, for livet er ikke bare fest og ballade… desværre.

Frygter du, at en mere ”finpudset” lyd, vil have en negativ indflydelse på modtagelsen, taget i betragtning af, at du selv beskriver den første EP, som værende meget slummet?
Nej, det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror folk bliver glade fordi de kan se en udvikling. Og hvis folk ikke ønsker at jeg udvikler mig, så er jeg ligeglad med deres støtte.

Du har jo tourneret rundt non-stop hen over sommeren, kan man forvente flere KIDD koncerter her til vinter?
Jeg holder faktisk lidt sabbat her, hen over vinteren. Jeg vil gerne passe lidt på med at blive over-eksponeret, og så er det planen at jeg starter op igen, når den nye plade er kommet ud.

Der er blevet lagt meget fokus ved, at KIDD er en Københavner ting – ja faktisk nærmest blot en Nørrebro ting, men hvordan har modtagelsen været i resten af landet – er Jylland nede med KIDD?
Jylland er så fucking svedigt, de er nede med KIDD og jeg er også nede med dem. Jeg er bare glad for Danmark, jeg er faktisk fucking glad for Danmark, det er nærmest blevet pinligt at sige, men jeg fucking elsker bare Danmark, og det kan folk nok mærke lige meget hvor jeg kommer. Så ja, Jylland og resten af Danmark er nede med KIDD og jeg er nede med dem.

Har du en sidste kommentar, her på falderebet, som du gerne lige vil have med?
Tjek min EP ud når den kommer, og hvis du har penge på kontoen så køb den. Det var det.

Tryk her for at følge: KIDD på Facebook

Tryk her for at følge: KIDD på Twitter

Tryk her for at følge: KIDD UOFFICIEL FANPAGE på Facebook

Tryk her for at følge: KIDD UOFFICIEL FANPAGE på Twitter